WAYANG KULIT DI MALAYSIA
1.0 PENGENALAN
WAYANG KULIT
Wayang Kulit merupakan sejenis
teater tradisional yang popular dalam kalangan masyarakat Asia Tenggara sebelum
kedatangan pelbagai seni hiburan dan persembahan moden yang kebanyakannya
berasaskan media elektronik. Menurut ‘Ainu Sham Ramli dan Mohd. Azmi Ibrahim (1996),
Wayang Kulit merupakan satu bentuk persembahan teater yang menggunakan prinsip cahaya dan
bayang. Bayang-bayang daripada patung-patung kulit yang terdiri daripada
pelbagai watak methologi dan khayalan dimainkan oleh seorang Dalang.
Persembahan wayang kulit selalunya diiringi oleh satu kumpulan muzik paluan
atau gamelan dan juga alat tiupan (serunai) atau alat bertali
(rebab). Wayang Kulit dipersembahkan dalam upacara atau
perayaan tertentu. Fungsi Wayang Kulit ini adalah sebagai medium hiburan dan
kadang-kala dikaitkan dengan unsur ritual yang terdapat dalam sesuatu
masyarakat. Seni persembahan ini tersebar dan membentuk satu identiti
tersendiri dalam sesebuah masyarakat.
Asal
usul wayang
kulit telah banyak diperkatakan sebelum ini. Rata-rata berpendapat bahawa
wayang kulit telah wujud di Indonesia sejak beberapa kurun lalu dan dibawa dari
Indonesia serentak dengan proses penyebaran agama Hindu. Pendapat ini sukar
dibuktikan sama ada benar atau tidak. Kalau pun benar, kebenaran ini mungkin
dalam aspek-aspek tertentu sahaja. Tidak terdapat sebarang persamaan baik dari
segi falsafah mahu pun dalam cara persembahan antara wayang kulit Jawa atau
Melayu dengan tradisi teater India. Bukti yang konkrit pun tidak pernah dicatat
secara pasti. Catatan yang ditemui hanya berupa pandangan dan pendapat yang
diasaskan pada pergerakan sejarah semata-mata. Namun demikian cerita wayang
kulit di Pulau Jawa, Bali atau Malaysia semuanya berasaskan pada dua hikayat
Dewa-dewa, iaitu Mahabharata dan Ramayana. Begitu
juga dengan persamaan istilah seperti wayang, dalang, panggung dan kelir.
Pengertian istilah wayang dalam bahasa Melayu menurut
Umi Abdullah (2013) pula ialah bayang-bayang yang bergerak ke sana ke
mari. Dalang membawa erti orang yang melakukan persembahan wayang. Panggung
pula membawa pengertian tempat berbumbung yang disekelilingnya tertutup dan
digunakan untuk pertunjukan wayang.
Selain di Jawa dan Malaysia, wayang kulit juga terdapat
di Bali, Kemboja dan China. Nama yang diberi kepada wayang kulit ini berbeza
mengikut budaya dan bahasa setempat, walaupun fungsi dan asas persembahannya
adalah sama. Di Thailand, wayang kulit dikenali sebagai Nang Yai, di Kemboja
disebut dengan nama Nang Sbek manakala di Jawa digelar Wayang Purwa.
Wayang Kulit Melayu dipercayai dibawa
dari Tanah Jawa ke Kemboja oleh seorang putera raja Kemboja yang bergelar Jaya
Verman II. Beliau amat tertarik kepada falsafah dan persembahan wayang kulit lalu
membawanya ke Kemboja dalam usaha untuk menyatukan kembali negaranya. Beliau
berusaha mengubahsuai, merekacipta semula dan menghasilkan wayang kulit
Kemboja. Keseluruhan rupa bentuk dan cara persembahan wayang kulit Kemboja
telah berubah dan amat berbeza daripada wayang kulit Jawa. Semua watak dan
cerita wayang kulit Kemboja diasaskan kepada cerita Ramayana. Kemungkinan di
sinilah bermulanya asas bagi wayang kulit Siam dan wayang kulit Melayu
kemudiannya.
Walaupun terdapat beberapa persamaan dari segi cerita dan
rupa bentuk patung wayang, namun banyak yang telah diubahsuai mengikut budaya
dan selera masyarakat tempatan. Begitu juga dengan patung wayang kulit yang
telah diubahsuai. Patung wayang Jawa lebih ramping dan lampai berbanding dengan
wayang Melayu yang kelihatan lebih gagah dan tegap. Kedua-dua tangan patung
wayang kulit Jawa dapat digerakkan, tetapi patung wayang Melayu hanya dapat
digerakkan sebelah tangannya sahaja. Begitu juga dengan patung wayang Kemboja
yang kelihatan lebih besar dan memerlukan beberapa orang dalang untuk membantu
dalam persembahan. Dapat dikatakan bahawa setiap wayang kulit dari pelbagai
negara mempunyai ciri dan fungsi tersendiri. Kemungkinan inilah yang
menyebabkan wayang kulit menjadi satu persembahan teater tradisional di
kebanyakan negara Asia Tenggara.
Dipercayai tradisi persembahan wayang kulit
bermula sejak lebih 3000 tahun di Indonesia. Di Semenanjung Malaysia pula
wayang kulit dianggarkan bermula sejak beberapa ratus tahun lalu. Kita mungkin
tertanya-tanya, kenapakah wayang kulit masih kekal hingga sekarang? Sebabnya
ialah wayang kulit mempunyai nilai-nilai yang diperlukan oleh kehidupan
manusia, baik dari segi material mahupun spiritual. Wayang kulit didapati mampu
menggerakkan hati seseorang. Semakin tinggi jiwa seseorang pendukung, semakin
tinggi pula perhatiannya terhadap wayang kulit. Semakin mendalam pengkajian dan
pemahaman terhadapnya semakin takjub pula dirasakan.
Di awal abad ke-9, wayang kulit Melayu yang
berasaskan cerita Ramayana kerap dimainkan di Patani, Kelantan, Kedah dan
Perak. Dalang wayang kulit dari utara Semenanjung mengembara dan mengadakan
persembahan di Pahang, Selangor, Negeri Sembilan dan di kawasan-kawasan pantai
timur negeri Johor. Pada pertengahan abad ke-9, sebilangan besar dalang wayang
kulit hidup subur dan telah sekian lama kukuh bertapak menjadi tradisi dan
budaya dalam masyarakat Melayu Kelantan. Falsafah yang dibawa dalam persembahan
wayang kulit dipercayai diasaskan pada pemahaman agama Islam yang mendalam.
Peranan "Dalang" sebagai dukun atau
bomoh dalam masyarakat merupakan salah satu asas pengekalan tradisi ini di
Kelantan. Dipercayai kekuatan spiritual dalam penyelenggaraan wayang kulit
dapat menimbulkan malapetaka atau bahaya. Dialog persembahan wayang kulit juga telah
diadun dan diubahsuai ke dalam longhat setempat (longhat Kelantan dan Patani).
Kemungkinan inilah juga sebabnya persembahan wayang kulit tidak kekal dan
sesetengahnya diubahsuai mengikut kehendak dan selera masyarakat setempat.
Menurut Museum Basoeki Abdullah (2008), dalam proses perkembangannya wayang
kulit[3] telah banyak melalui
perubahan. Setelah melalui pelbagai zaman, wayang kulit dapat menyesuaikan
dirinya secara bebas dan kreatif. Wayang kulit bermula sebagai alat yang ada
kaitannya dengan upacara penyebaran agama, tetapi kemudiannya digunakan sebagai
alat pendidikan dan penerangan. Pada kesempatan inilah nilai-nilai pendidikan
dan pembangunan keluarga disampaikan. Nilai-nilai pembangunan masyarakat
sebenarnya didasarkan pada hakikat bahawa keluarga menjadi agen pembentukan
masyarakat. Inilah antara faktor mengapa wayang kulit sehingga kini menjadi
salah satu tradisi kesenian negara.
Pada masa dahulu terdapat dua jenis persembahan
wayang kulit di Semenanjung Malaysia, dan kebiasaannya dimainkan di
negeri-negeri Utara Semenanjung yang bersempadanan dengan negara Siam
(Thailand) dan juga Wilayah Siam dan Wayang Jawa. Adunan daripada kedua-dua
jenis wayang inilah yang telah menghasilkan Wayang Kulit Melayu. Wayang Kulit
Jawa kini semakin pupus di Malaysia dan kalau ada pun, hanyalah untuk
segelintir masyarakat Jawa di negeri ini ataupun dimainkan atas kehendak dan
naungan para budayawan tempatan. Biasanya persembahan wayang kulit dipentaskan
sewaktu ada pesta dan keramaian sosial, seperti pesta dan keramaian selepas
menuai padi, di majlis perkahwinan dan berkhatan. Dewasa ini, ada sedikit
perbezaan kerana persembahan-persembahan wayang kulit dianjurkan oleh
pertubuhan-pertubuhan atau badan-badan kebudayaan tempatan mahupun oleh badan
perniagaan. Jarang sekali lita lihat individu yang menganjurkan persembahan
wayang kulit. Namun demikan, wayang kulit tetap hidup subur dalam budaya
masyarakat Melayu di Malaysia.
Sebilangan besar dalang wayang kulit mendiami
kawasan-kawasan penanaman padi. Hal ini bermakna musim permainan wayang kulit
akan bermula sebaik sahaja padi habis dituai dan akan berlarutan sehingga
bermulanya musim hujan. Seseorang dalang yang terkenal akan sentiasa mendapat
jemputan mengadakan persembahan. Bagi dirinya kerja ini akan dapat mengisi
masanya terutamanya dari bulan Mac hingga Oktober. Terdapat segelintir sahaja
para dalang yang menampung hidup sepenuhnya daripada pendapatan persembahan
wayang kulit. Kebanyakan dalang mempunyai pekerjaan sampingan, seperti menjadi
pesawah ataupun menjadi penghibur dan juga dukun. Di sinilah para dalang
menjadi lambang serta sumber harapan kepada masyarakat setempat.
2.0
SEJARAH WAYANG KULIT
Selain
di Thailand, Jawa dan Malaysia, wayang kulit juga turut didapati di Bali,
Kemboja dan China. Fungsi dan asas persembahannya sama tetapi nama yang diberi
pada wayang kulit ini adalah berbeza mengikut tempat, budaya dan bahasa. Wayang
kulit Jawa dikenali sebagai Wayang Purwa, wayang kulit Thailand pula dikenali
sebagai Nang Yai dan Nang Talung manakala wayang kulit Kemboja disebut sebagai
Nang Sbek.
Menurut Rahimidin Zahari (2013), setiap wayang kulit[4] mempunyai ciri dan fungsi
tersendiri walaupun terdapat beberapa persamaan dari segi cerita dan rupa
bentuk patungnya. Akan tetapi wayang kulit kini banyak yang telah diubah
mengikut budaya dan citarasa setempat. Melihat
kepada ciri-ciri dan reka bentuk patung wayang kulit ini terdapat beberapa
perbezaan yang boleh dikenal pasti. Antaranya, kedua-dua tangan patung wayang
kulit Jawa dapat digerakkan, tetapi wayang kulit Melayu hanya dapat digerakkan
sebelah sahaja. Patung wayang Jawa lebih tinggi serta ramping jika dibandingkan
dengan patung wayang kulit Melayu yang nampak lebih gagah dan tegap. Patung
wayang kulit Kemboja pula yang memerlukan beberapa orang dalang untuk
menggerakkannya dalam sesuatu persembahan.
Di
Malaysia terdapat beberapa jenis wayang kulit iaitu Wayang Kelantan (Siam),
Wayang Kulit Jawa, Wayang Gedek (Kedah) dan Wayang Melayu. Wayang Kelantan dan
wayang Gedek-Siam popular di negeri-negeri pantai Timur Semenanjung seperti
Kelantan, Terengganu, Utara Semenanjung seperti Kedah, Perlis dan Perak.
Manakala wayang kulit Jawa sangat popular di Johor dan Selangor.
3.0
JENIS-JENIS WAYANG KULIT
Pelbagai "Bentuk" dan "Jenis" wayang
kulit boleh didapati di Asia terutamanya di sebelah Asia Tenggara. Setiap jenis
mempunyai bentuk dan wataknya yang tersendiri dan agak berbeza dari satu
kawasan atau latar belakang masyarakat lain. Hari ini di Semenanjung Malaysia
sahaja terdapat empat (4) jenis wayang kulit dan setiap satu mencerminkan
pengaruh-pengaruh masyarakat dan juga kebudayaan yang telah mempengaruhi
masyarakat itu. Empat jenis wayang kulit yang dimaksudkan adalah seperti Wayang
Kelantan, Wayang
Kulit Jawa (Purwo), Wayang
Gedek (Kedah) dan Wayang
Melayu. Wayang
Kelantan dan wayang Gedek-Siam popular di negeri-negeri pantai Timur
Semenanjung seperti Kelantan, Terengganu, Utara Semenanjung seperti Kedah,
Perlis dan Perak. Manakala wayang kulit Jawa sangat popular di Johor dan
Selangor.
3.1
Wayang Kulit Melayu
a)
Pengenalan
Menurut
‘Ainu Sham Ramli dan Mohd. Azmi Ibrahim (1996), Wayang Kulit Melayu[5] merupakan sesuatu bangsa
yang bertamadun diiktirafkan menerusi paparan kesenian yang tinggi dan
dijelmakan dalam pelbagai manifestasi seperti seni lukis, seni pentas, seni
muzik, seni sastera, seni filem dan seumpamanya. Secara umum seni boleh
ditakrifkan sebagai sesuatu yang halus, elok, cantik, menusuk jiwa dan
memuaskan pancaindera. Wayang kulit
melayu ini lazimnya terdapat di Pantai Timur terutamanya Kelantan dan Terengganu.
b)
Isi Cerita
Isi
cerita dalam wayang kulit melayu dipengaruhi oleh cerita-cerita panji dan juga
bersandarkan epik mahabrata terutamanya Pendawa Lima.
c)
Bentuk Patung & Watak
Bentuk
patung wayang kulit melayu mempunyai persamaan dengan wayang purwa yang mana
persamaan itu boleh dilihat melalui pergerakan sendi patung. Sendi-sendi patung
dalam wayang kulit melayu kedua-duanya boleh digerakkan. Lazimnya amat mudah
untuk mengenali watak baik dalam cerita wayang kulit melayu ini iaitu, bentuk
patung watak baik akan mendongak kebawah dan bertubuh kecil, watak jahat, kasar
dan sombong berhidung besar serta mendongak ke atas.
d)
Alat Muzik
i.
Rebab
Penggesek
dibuat dari kayu dan melengkong sedikit. Cara bermain rebab diletak berdiri
didepan pemain yang duduk bersila dilantai. Rebab digesek dan sambil menggesek
jari-jarinya mengawal ketegangan tali-tali penggesek.
ii.
Canang
Diperbuat
daripada perunggu atau gangsa. Ia adalah gong kecil berbusut, tepinya
melengkong ke dalam sedikit seperti gong yang berbentuk periuk. Gong-gong
diatur berbaris melengkong ke atas satu para dan dipalu pada busutnya dengan
sepasang pemalu yang berbalut dihujungnya oleh seorang pemain.
iii.
Gong
Diperbuat
daripada perunggu berbentuk bulat, tepinya melengkong ke bawah, berongga di
dalam dan cembul di tengah - tengah bahagian permukaannya. Digantung dan dipalu
dengan pemalu yang berbalut.
iv.
Mong
Mong
ialah sama denga tetawak tetapi lebih kecil ukurannya. Diatur berbaris diatas
tali yang direngang pada para-para dan dipalu dibusutnya dengan pemalu beralas
dihujungnya.
v.
Kesi
Kesi
terdiri daripada piring kecil yang diperbuat dari besi waja. Piring ini
mempunyai tutup yang bertangkai. Kesi dimainkan dengan menghentakkan tutup
piring pada piring bawah.
e) Bahasa
Cerita
ini disampaikan dalam bahasa Jawa disamping diselitkan dialek Melayu tempatan.
3.2
Wayang Gedek
a)
Pengenalan
Wayang Gedek[6] menurut
Hassan Othman (2004) adalah merupakan satu bentuk teater tradisional yang
menggunakan asas cahaya dan bayang-bayang pada sehelai kain putih yang
direntangkan atau diletakkan secara menegak yang dipanggil 'kelir'. Perkataan 'wayang' menurut Kamus Dewan
dalam penulisan Hassan Othman bermakna patung dan lain-lain material untuk
mempertunjukan sesuatu cerita. Asal perkataan 'wayang' adalah diambil dari bahasa Bugis yang
disebut dalam bahasa Jawa sebagai 'bayangan' dan
dalam bahasa Aceh disebut sebagai 'bayang', bahasa
Melayu menggunakan perkataan 'bayang-bayang' dimana
wayang itu adalah terbitnya bayang-bayang yang diwujudkan dengan cara
menggerakkan sesuatu objek yang dipanggil patung-patung wayang kulit.
Akar
kata perkataan
wayang adalah 'yang' dan
lanjutnya pula melahirkan perkataan lain seperti perkataan 'layang', 'poyang' dalam
bahasa Jawa 'tidak tenang',
'doyang' maknanya miring 'senget', 'royong' tidak stabil atau statik. Dari
semua perkataan ini dapat disimpulkan makna kepada wayang kulit ialah merupakan
sesuatu yang tidak stabil atau tetap, menggunakan objek-objek yang tidak tenang
bergerak-gerak dan terbang melayang terutamanya jika dilihat dari segi visual.
Wayang Gedek dipersembahkan
di Utara Semenanjung Malaysia seperti di Perlis, Kedah dan juga Perak.
Negeri-negeri ini juga menerima pengaruh kuat dari Thailand. Kawasan ini
terdedah kepada proses percantuman budaya dari sebuah negara dengan negara
lain. Contohnya dari segi bahasa pertuturan, cara hidup dan tidak ketinggalan
juga dari segi persembahan seni teaternya.
b)
Bahasa
Wayang Gedek menggunakan dialek
Kedah bercampur Thailand. Unsur-unsur Thailand juga jelas dalam kelihatan dari
aspek reka corak pakaian pada patung itu sendiri yang berunsurkan wayang Siam.
Semasa memulakan persembahan, upacara 'buka
Panggung' adalah menggunakan bahasa Thailand keseluruhanya walaupun
cerita yang hendak disampaikan adalah dalam dialek Kedah sepenuhnya.
c)
Tok Dalang
Di negeri Kedah terdapat
banyak kumpulan wayang kulit yang bergiat aktif dalam Wayang Gedek. Antara
kumpulan yang terkenal di negeri Kedah yang adalah Kumpulan Wayang Kulit Sri
Asun. Dalang pertama dalam Kumpulan Wayang Kulit Sri Asun adalah Mohd Noh bin
Mahmud atau lebih dikenali dengan panggilan Pak Noh. Pada usia lingkungan enam
belas tahun, Pak Noh dikatakan sering meniru tingkah laku seorang dalang semasa
mengadakan persembahan wayang kulit. Akibatnya Pak Noh telah mendapat satu
penyakit yang hanya dapat disembuhkan oleh seorang dalang iaitu Den Choon yang
merupakan ketua sebuah kumpulan wayang kulit yang berasal dari Selatan
Thailand. Setelah Pak Noh sembuh dari penyakitnya, maka Den Choon pun
menjadikan beliau sebagai anak angkat dan lalu menurunkan segala ilmu
pendalangannya kepada Pak Noh.
Semasa proses pembelajaran, Pak Noh diajarkan ilmu
pendalangan Siam. Pak Noh terpaksa mempelajari semua epik-epik Thailand, jampi
mentera, pantang larang, lagu-lagu dan semuanya dalam bahasa Thailand. Pak Noh
mengambil masa 10 tahun untuk mempelajarinya dan diberi kepercayaan untuk
mengadakan persembahan wayang kulitnya sendiri.
Kini, Pak
Noh telah meninggal dunia dan digantikan oleh anaknya iaitu Pak Majid. Pak
Majid menjadi Tok Dalang kepada Kumpulan Seri Asun sehingga ke hari ini. Pak
Majid telah mempelajari ilmu pendalangan oleh ayahnya iaitu Pak Noh selama 16
tahun. Dalam tempoh tersebut Pak Majid telah berjaya memahami segala aspek dan
istiadatnya serta yakin untuk mencipta semula satu bentuk persembahan dengan
menggunakan sepenuhnya Bahasa Melayu. Pak Majid yakin mempersembahkan watak-watak
yang lebih mencabar dengan unsur-unsur lucu dan sindiran yang membina dan
menghiburkan.
Menurut Pak
Majid, Wayang Gedek ini adalah satu warisan seni yang mempunyai adat dan
kebudayaanya tersendiri. Dalam penyempurnaan adat dan penerimaan watikah perlantikan
dalang dari ayahnya beberapa syarat perlu diikut antaranya memerlukan seekor
ayan jantan, kampung berwarna putih, sepinggan pulut kunyit, seutas lilin
pintal benang masak, sintok, air buyung, kuih tradisi merah atau kuih buah
melaka beserta duit sebanyak RM2.15. Dalam istiadat itu juga disertai oleh lima
orang pemuziknya bersewrta dengan seekor ayam yang serupa. Jampi dan doa juga
diadakan sebagai tanda kesyukuran dalam majlis penyerahan tugas seorang dalang
ini.
d)
Jampi Mentera
Mentera memainkan peranan
penting dan seseorang dalang mestilah mahir dalam aspek tersebut. Perkataan
mentera adalah berasal daripada perkataan Sanskrit iaitu mantra. Jampi mentera boleh
didefinisikan sebagai rangkaian kata-kata ataupiun pemujaan yang diucapkan oleh
dalang yang mempunyai tujuan yang tertentu. Kadang-kala bahasa yang digunakan
juga tidak difahami oleh penduduk tempatan. Jampi mentera ini juga selalunya
dikaitakan dengan sesuatu kuasa mistik bagi melakukan sesuatu pekerjaan.
Dalam persembahan wayang kulit dapat dilihat dengan
jelas penggunaan jampi mentera ini terutamanya pada masa 'pembukaan panggung'.
Bagi kumpulan Wayang Kulit Sri Asun kita dapat lihat penggunaan Bahasa Thai di
dalam upacara jampi mentera ini. Hal ini adalah kerana asas pendalangan yang
dipelajari oleh Pak Noh adalah secara terus dari dalang Thai. Jampi mentera ini
adalah seperti berikut:-
Ohm
naku chacha lakowatu
Naka
chak bai chak chu cha cha
Ohm
naku chachalakowatu
Naka
chak bai chak chu cha cha
Om
naku naka cha cha o bai
Om
naku naka cha cha o bai
Jalalau
musang raiku pai klai-klai
Passa
mai nyai
Terjemahanya:
Muka
engakau aku kibaskan dengan daun
Daun
menjadi pelindung antara mukaku dengan mukamu
Pergilah
engkau jauh-jauh
Bangsa
engkau bukanlah besar
e)
Patung Wayang Gedek dan Watak
Patung merupakan aspek
penting dalam setiap persembahan wayang kulit. Ianya berbentuk dua demensi yang
diperbuat daripada kulit-kulit binatang seperti kulit lembu, kambing dan
kerbau. Patung ini ada diantaranya yang dibuat sendiri oleh dalang ataupun
dibeli dari Thailand. Patung ini diukir halus dan diwarnakan mengikut watak
didalam sesebuah cerita yang dipersembahkan oleh seseorang dalang. Dalam
pembuatan patung Wayang Gedek kepakaran yang tinggi dan ketelitian amat
diperlukan kerana ianya adalah nilai seni jelas kelihatan pada patung yang
dihasilkan. Terdapat pantang larang dalam proses penghasilan Wayang Gedek
terutamanya terhadap isteri dalang itu sendiri. Dipercayai, semasa penghasilan
patung, isteri dalang mestilah tidak hamil. Ini kerana, jika isteri dalang
hamil, amak dipercayai suatu perkara buruk akan menimpa keluarga dalang
tersebut terutamanya pada anak yang bakal lahir itu. Walaupun aspek
bertentangan dengan ajaran Islam tetapi ianya dituruti oleh dalang kerana tidak
mahu menanggung risiko.
Secara keseluruhan, ianya
merupakan set yang tersendiri dari berbagai jenis patung yang mempunyai bentuk
konvensional dan moden. Walaupun beratus patung di dalam sesebuah kumpulan
tetapi ianya masih boleh dibezakan mengikut kategori utama yang telah
ditetapkan seperti golongan istana, dewa, hamba dan gergasi. Setiap kategori
ini dapat dibezakan berdasarkan susuk badan, perhiasan dan pakaian, warna tubuh
badan dan juga senjata yang ada pada watak tertentu.
Patung Wayang Gedek yang
dipersembahkan oleh Kumpulan Wayang Kulit Sri Asun juga terdapat kategori
demikian. Kumpulan ini mempunyai lebih dari dua ratus patung dan empat
daripadanya adalah warisan dari gurunya. Watak-watak yang menjadi watak utama
dalam persembahan Wayang Gedek adalah seperti Ai Tong, Ai Kiew, Dewa Panah dan
Mahaguru. Dalam cerita Wayang Gedek terdapat dua pembahagian watak utama iaitu
watak jahat dan watak baik. Watak baik terdiri daripada patung-patung yang
memegang watak hero dan heroin. Contohnya seperti patung Mahaguru, Dewa Panah,
Raja Permaisuri. Watak jahat pula dipegang oleh patung gergasi dan Bota.
f)
Peralatan Muzik
Peralatan Muzik merupakan
peralatan yang penting dalam persembahan wayang kulit. Dengan menggunakan
peralata muzik ini pemuzik akan memainkan lagu untuk mengiringi persembahan
wayang kulit. Melodi yang dimainkan bergantung kepada babak atau episod yang
terdapat dalam repertoire yang dipersembahkan.
Berdasarkan melodi
yang dimainkan, penonton akan dapat mengetahui sama ada adegan itu adalah
adegan perang, sedih, gembira dan lain-lain. Peralatan yang digunakan dalam
kumpulan ini lebih tertumpu kepada dua pembahagian yang utama iaitu alat-alat
yang ditiup dan alat-alat yang diketuk. Peralatan muzik dalam Kumpulan Wayang
Sri Asun ini terdiri daripada alat-alat muzik seperti:-
i.
Serunai
ii.
Geduk
iii.
Gedombak
iv.
Kerincing
v.
Gong
vi.
Tamborin
g)
Kesimpulan
Kedudukan negeri Kedah yang
bersempadan dengan negara Thailand, menyebabkan pengaruh kebudayaan Siam mudah
masuk. Di tambah pula dengan faktor sejarah di mana Kedah pernah dijaajh oleh
kerajaan Siam dahulu.
Pengaruh
kebudayaan yang dibawa masuk oleh masyarakat Thai adalah
seperti Wayang Gedek, Menohra, Jikey dan Makyung. Di antaranya yang paling
ketara yang membawa kebudayaan Thai ialah Wayang Gedek iaitu serupa denga
persembahan Nang Talung di Selatan Thailand. Dari aspek persembahan, elemen
Siam yang masih dikekalkan dalam Kumpulan Wayang Sri Asun ialah jampi mentera
yang bertujuan melindungi ahli kumpulan tersebut. Pengaruh pakaian dan
perhiasan pada patung juga jelas terdapat pengaruh kebudayaan Siam.
Bahasa yang digunakan di dalam persembahan Wayang Gedek juga telah mengalami
perubahan. Asalnya bahasa penyampaian adalah bahasa Thailand.
Walau
bagaimanapun, persembahan Kumpulan Wayang Kulit Sri Asun sememangnya masih
mempunyai persamaan dengan Nang Talung yang terdapat di Selatan Thailand.
3.3 Wayang
Kulit Jawa (Purwo)
a)
Sejarah
Menurut
Andry, et al. (2015), Wayang Kulit Jawa[7] dikatakan berasal dari
Wayang Kulit Purwa Jawa, Pulau Jawa, Indonesia. Patung-patungnya membawa watak
dari cerita Mahabratha dan cerita-cerita Panji. Wayang kulit ini diperkenalkan
ke negeri Kelantan pada 1834 oleh seorang tok dalang Melayu selepas mempelajari
teknik-teknik Tok Dalang di Pulau Jawa. Watak wayang kulit ini ialah Sang Kula,
Raden Galoh Cendera Kirana, Arjuna, Sang Dewa dan Raden Inu Kartapati. Wayang
Purwo pula terdapat di bahagian Selatan Pantai Barat Semenanjung terutamanya di
Johor yang mengetengahkan episod dari kitab Mahabrata dan cerita Panji.
Pada asasnya kesemua bentuk atau jenis wayang kulit yang terdapat di
Semenanjung Malaysia mempunyai pengaruh-pengaruh sama ada dari Jawa atau
Patani (Selatan Thai).
Dalam perkembangannya semua pengaruh
ini telah mengalami perubahan dan penyesuaian mengikut penerimaan dan konteks
masyarakat tempatan. Perkara ini berlaku adalah kerana wayang kulit pada
dasarnya merupakan satu alat perhubungan masyarakat di samping satu rupa
pengutaraan kesenian.
b)
Pengenalan
Wayang ini terdapat di bahagian Selatan Pantai Barat, terutamanya Johor dan
dimainkan oleh penduduk keturunan Jawa.
c)
Isi Cerita
Cerita
wayang ini berdasarkan cerita Pendawa Jawa yang disadur dari epic Mahabharata
India. Ceritanya tidak memperlihatkan pengaruh cerita panji.
d)
Patung-Patung
Patung-patung
ini menyerupai patung wayang kulit Kelantan. Manakala perbezaan yang nyata adalah dari segi bentuk mata
patung iaitu mempunyai mata jaitan untuk watak pahlawan, mata pepelangan untuk
watak jahat dan mata prebes untuk watak pertapa.
e)
Alat Muzik
Alat Muzik wayang purwa berbeza dengan wayang lain kerana terdiri daripada:
i.
Gong besar (gong Agong)
ii.
Gong suwukan
iii.
Gambang
iv.
Kempul
v.
Kenong
vi.
Gender
vii.
Slentem
viii.
Demung
ix.
Saron
x.
Peking (saron penerus)
xi.
Ketok / kompang
xii.
Rebab
xiii.
Gendang
Antara jenis-jenis lagu yang
dimainkan pula ialah seperti Lagu Bertabuh, Perang, Seri Rama, Kabar Manja,
Buluh Seruas, Pandan Wangi dan banyak lagi. Wayang purwa diiringi oleh satu
kumpulan gamelan.
f)
Bahasa
Wayang
Purwa disampaikan dalam bahasa Jawa dan diselit dengan bahasa Melayu tempatan.
3.4
Wayang Kulit Kelantan
a) Pengenalan
Menurut
Mohd Kipli Abdul Rahman, Nazarudin Zainun dan Rahimah A.
Hamid (2013), Wayang Kulit Melayu Kelantan[8] dikatakan berasal dari
Kemboja dan dibawa masuk melalui Patani, Selatan Thailand. Seorang dalang
perempuan berbangsa Thai bernama Mak Eghak adalah
di anggap orang yang
pertama mendalang dalam wayang jenis ini di Kelantan.
b) Isi Cerita
Wayang
Kulit Kelantan ini juga di kenali sebagai wayang siam, kerana negeri Kelantan
pada suatu masa dulu di bawah naungan Patani dan Patani ini dipercayai menjadi
pusat kesenian yang terdapat makyung, menorah dan wayang kulit. Cerita wayang kulit Kelantan
kebanyakannya adalah saduran dari epik Ramayana versi Thai.
c) Bentuk Patung dan Watak
Patung-patung
wayangnya juga terutama patung Sri Rama dan Laksemana adalah lebih mirip ke
arah pakaian tradisional orang selatan Thai. Itulah juga makanya wayang
tersebut di sebut sebagai wayang siam.
Pembuatan patung watak wayang kulit
seperti watak asas wayang kulit dibuat daripada belulang lembu. Terlebih dahulu
belulang direndam dalam air sebelum diregang supaya kulitnya rata. Watak
dilukis terlebih dahulu kemudian ia dipahat supaya lubang-lubang terbentuk untuk menghasilkan corak bayang di atas kelir
(skrin) kelak.
Patung belulang kemudian dikepit
pada tetulang yang daripada buluh atau kayu, bahagian atasnya dikepit
menggunakan rotan yang dibelah. Tali tangsi digunakan untuk mengikat tetulang
pada belulang.
d) Alat Muzik
Alat-alat muzik yang digunakan dalam permainan wayang kulit Kelantan ini ialah:-
- Tetawak (gong)
- 2 biji (ibu dan anak)
- Canang -
1 pasang (ibu dan anak)
- Kesi
- 2 pasang (penahan dan pengicah)
- Gedang-
2 biji (ibu dan anak)
- Geduk
- 2 biji (ibu dan anak)
- Gedombak
- 2 biji (Peningkah dan pembawa)
- Mong - 1 biji
(Sebagai alat tambahan sahaja, bagaimana pun mustahak juga jika di
kehendaki memainkan lagu-lagu tertentu)
viii. Serunai
- 2 batang (Serunai besar dan serunai nyanyi)
ix.
Pemetek -
1 buah (Alat ini diguna sebagai mengganti suara perintah dalang dan sebagai
alat bantu kesan bunyi)
e) Bahasa
Bahasa
pengantar dalam teater tradisional ini ialah dialek Melayu Kelantan yang
mempamerkan pengaruh Patani.
Kesimpulannya, Wayang Kulit merupakan
sejenis teater tradisional yang popular dalam kalangan masyarakat Asia Tenggara
sebelum kedatangan pelbagai seni hiburan dan persembahan moden yang
kebanyakannya berasaskan media elektronik. Ia merupakan satu bentuk persembahan
teater yang menggunakan prinsip cahaya dan bayang. Bayang-bayang daripada
patung-patung kulit yang terdiri daripada pelbagai watak methologi dan khayalan
dimainkan oleh seorang Dalang.
Persembahan Wayang Kulit selalunya diiringi oleh satu kumpulan muzik paluan dan
juga alat tiupan.
Selain
itu, "persamaan" dan "perbezaan" wayang
kulit khususnya bagi empat jenis wayang kulit yang telah dibincangkan sebelum
ini dapat dilihat berdasarkan kepada beberapa ciri utama wayang kulit itu
sendiri seperti asal
usul, isi cerita, bahasa yang digunakan, bentuk patung
(watak) dan alat muzik yang digunakan dalam persembahan
wayang kulit tersebut.
Seterusnya, selain menjadi satu
hiburan, wayang kulit juga berfungsi untuk menyalurkan nasihat melalui cerita
dan lakonan yang dipersembahkan. Banyak pengajaran dan teladan dapat
disampaikan kepada masyarakat. Persembahan wayang kulit Melayu telah lama
bertapak dalam masyarakat Melayu sehinggakan ia telah menjadi warisan budaya
bangsa. Wayang kulit yang dikatakan bertapak lebih 250 tahun lalu merupakan
sejenis persembahan teater rakyat menggunakan bayang dengan iringan muzik
tradisional yang bertujuan untuk menghiburkan orang ramai.
BIBLIOGRAFI
‘Ainu Sham Ramli
dan Mohd. Azmi Ibrahim (1996). Wayang
Kulit : Warisan Teater Melayu. Kuala Lumpur : Perbadanan Kemajuan
Kraftangan Malaysia.
Andry, et al. (2015).
Wayang dan Topeng : Tradisi Menjadi Seni.
Jakarta : PT Tempo Inti Media TBK.
Hassan Othman
(2004). Wayang Gedek : Warisan Kesenian
Melayu. Kuala Lumpur : Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan
Malaysia.
Mohd Kipli Abdul
Rahman, Nazarudin Zainun dan Rahimah A. Hamid (2013). Meneliti Kosmologi dan Adat Istiadat. Pulau Pinang : Universiti
Sains Malaysia.
Museum Basoeki
Abdullah (2008). Koleksi Wayang Kulit.
Jakarta : Departmen Kebudayaan dan Pariwisata, Direktorat Jenderal Sejarah dan
Purbakala.
Rahimidin Zahari
(2013). Wayang Kulit : Shadow Play. Kuala
Lumpur : Institut Terjemahan dan Buku Malaysia.
Umi Abdullah
(2013). Wayang Kulit : Siri Mengenal
Budaya 1/2013. Kuala Lumpur : Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan
Pelancongan Malaysia.
Ulasan
Catat Ulasan