TEMURAMAH USAHAWAN DNS KACANG PUTIH, BUNTONG
1.0 PENGENALAN
Malaysia menuju ke arah negara
perindustrian menjelang tahun 2020 di mana sektor perniagaan dijangka bertambah
penting. Ia bukan sahaja merupakan sektor sokongan tetapi lebih ke arah
menyediakan asas dan teknologi bagi memastikan kejayaan pembangunan perusahaan
yang lebih besar. Usahawan yang terdiri daripada pelbagai bidang perniagaan
semakin hari semakin bertambah seiring dengan kemodenan dan kemajuan yang
sedang dicapai oleh negara ibarat “cendawan tumbuh selepas hujan”.
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, usahawan
ditakrifkan sebagai orang yang mengusahakan sesuatu perusahaan iaitu pengusaha.
Pengusaha dimaksudkan sebagai pekerjaan secara besar-besaran untuk membuat
barang-barang industri atau pekerjaan berniaga secara besar-besaran. Kita boleh
menyatakan bahawa usahawan adalah seorang yang mengambil risiko memulakan atau
menubuhkan sesuatu perniagaan atau perusahaan dan mengusahakannya. Seseorang
yang telah memulakan perniagaan atau telah membeli perniagaan yang dimulakan
oleh orang lain juga dikenali sebagai usahawan.
Usahawan juga adalah seorang
pengurus yang menerajui perniagaannya dan dapat menuntut hak keempunyaan ke
atas perniagaan tersebut. Oleh itu ia menanggung risiko perniagaan. Usahawan
mempunyai wawasan dan mengembangkan perniagaan untuk kemakmuran masyarakat. Ia
adalah seseorang yang inginkan kebebasan dalam perniagaan, membuat keputusan
sendiri dan seterusnya ingin berjaya atas usaha sendiri.
Keusahawanan adalah di antara
perkara yang terpenting kepada individu, keluarga, pembangunan masyarakat,
pembangunan negara serta agama. Ianya merupakan satu bidang ilmu yang
merangkumi unsur-unsur sikap, kemahiran dan pengetahuan yang berkaitan dengan
perniagaan dan perusahaan. Secara ringkasnya boleh dinyatakan bahawa
keusahawanan sebagai kualiti manusia yang bukan sahaja mendatangkan faedah
kepada dirinya sendiri tetapi ia dapat membangunkan ekonomi dengan pesat serta
memberi sumbangan kepada orang lain. Ia merupakan proses mewujudkan dan
mengurus perniagaan untuk mencapai objektif yang dihajati.
2.0 PERNIAGAAN YANG DIPILIH
Setelah membuat penilaian dan
temuramah, usahawan bernama Encik Sathis Kumar iaitu
Pengurus Perniagaan DNS Kacang Putih Sdn. Bhd. telah dipilih sebagai seorang
usahawan yang terlibat secara langsung dalam perniagaan keluarga yang
berkembang dan menggunakan medium ‘online marketing’ dalam perniagaan. Sebelum
kita menyusuri lebih lanjut tentang perniagaan DNS Kacang Putih Sdn. Bhd. ini,
sedikit latar belakang pemilik perniagaan ini ialah Encik Sathis Kumar telah
dilahirkan di Hospital Raja Permaisuri Bainun, Ipoh pada 28 Oktober 1990 dan
dibesarkan di Kampung Kacang Putih, Buntong, Ipoh, Perak. Beliau mendapat
pendidikan awal yang sama juga seperti masyarakat yang lain iaitu di Sekolah
Kebangsaan St. Michael, Ipoh, Perak dan menyambung pada peringkat menengah pula
di Sekolah Menengah Kebangsaan St. Michael, Ipoh, Perak. Beliau telah berkahwin
dengan Jayaletchumi A/P Rajasingam dan dikurniakan dua orang cahaya mata lelaki
dan kini menetap di Kampung Kacang Putih, Buntong, Ipoh, Perak.
Perniagaan
DNS Kacang Putih Sdn. Bhd. ialah salah satu perniagaan kecil sederhana kacang
putih terbesar di Malaysia. Lubuk kacang putih ini terletak di Ipoh Perak,
bukan hanya makanan oleh masyarakat India, malah ia turut menjadi kegemaran
masyarakat Melayu dan Cina. Boleh dikatakan ia merupakan pusat makanan
ringan ‘1 Malaysia’ yang tekenal di Perak. Oleh itu, satu pembaharuan perlu
dilakukan dengan kadar yang segera agar industri ini terus berkembang dengan
lebih pesat, sekaligus meningkatkan pertumbuhan ekonomi negeri seperti yang
dinyatakan oleh Pengurus Perniagaan DNS Kacang Putih Sdn. Bhd. Ipoh, Encik
Sathis Kumar ketika ditemui di kedai perniagaannya di Buntong, Ipoh.
Beliau mempunyai
pengalaman dalam mengendalikan gerai-gerai dengan mengikuti pelbagai ekspo yang
diadakan di seluruh Malaysia. Di samping itu, beliau juga berpengalaman dalam
mengendalikan tempahan-tempahan untuk stokis di seluruh Malaysia dan eksport ke
luar negara. Beliau yang berumur 28 tahun berkata, minat untuk menceburi bidang perniagaan kacang putih ini mula terbit
seawal umur beliau 10 tahun lagi. Sementara ayahnya menjual kacang putih di
kantin sekolah, beliau akan menjunjung bakul yang dipenuhi dengan kacang putih
untuk dijual di jalanan. Untuk pengetahuan
semua, perniagaan kacang putih ini adalah perniagaan keluarga secara
turun-temurun. Sebelum ini, nama kedai ini ialah Tangavello Kacang Putih dan
kemudian barulah ditukarkan kepada DNS Kacang Putih. Kilang pemprosesan kacang
putih ini menghasilkan lebih daripada 36 jenis kacang setiap hari, antaranya
ialah pakoda, sivel, dhall, aulu, poori, pakoda srilanka, omom, kadalai dan
lain-lain lagi. Selain itu, Encik
Sathis Kumar turut memberitahu kedainya turut menjual manisan tradisional
masyarakat Indian seperti laddu, jalebi, athirasam dan mysore pagu.
Beliau juga telah
menghadiri kursus sijil GMP dan HACCP serta beberapa kursus berkaitan pemasaran
makanan, keusahawan, pengurusan perniagaan dan lain-lain yang berkaitan bagi
mendapatkan kemahiran dan pengetahuan yang boleh diaplikasikan di dalam perniagaan
beliau. Selain itu, perniagaan kacang putih ini juga telah pun memperolehi
sijil halal JAKIM di mana ia merupakan salah satu sijil penting dalam industri
pengeluaran makanan kacang putih yang menunjukkan bahawa kacang putih yang
dihasilkan dan disediakan oleh mereka dijamin halal. Tahap kebersihannya pula
diakui oleh pegawai kesihatan daripada Majlis Bandaraya Ipoh juga yang sering
kali melakukan pemeriksaan.
Sehubungan dengan itu,
kacang putih yang dijualnya sentiasa mendapat sambutan ramai. Malah harga yang
ditawarkan juga adalah berpatutan iaitu serendah RM6 hingga RM14 sekilo. Tambah
beliau lagi, saingan yang wujud dalam perniagaan menjual kacang putih di
Kampung Kacang Putih ini sihat kerana setiap peniaga mempunyai rahsia resipi
keluarga yang tersendiri. Justeru,
pelanggan-pelanggan mereka juga kebanyakannya adalah terdiri daripada pelanggan
tetap. Perniagaan DNS Kacang Putih ini juga telah diperluaskan skop
perniagaannya dengan mengeksport produk mereka ke luar negara seperti Australia,
New Zealand, Brunei dan China serta beberapa negara yang lain lagi.
Menurut
Pengurus DNS Kacang Putih, Encik Sathis Kumar, perniagaan itu dimulakan
datuknya sebelum diambil alih oleh bapanya yang kemudian menyerahkan perniagaan
itu kepadanya untuk diuruskan. Katanya, dia tiada masalah menguruskan
perniagaan itu kerana sentiasa belajar dengan saudaranya di kedai bersebelahan
untuk menguruskan perniagaan. Menurutnya, semua kacang dan kerepek yang dijual
di kedainya sentiasa mendapat sambutan pelanggan terutama pada musim perayaan.
Setiap kali musim perayaan, jualan sangat laris dan kadangkala permintaan lebih
banyak daripada pengeluaran kerana kebanyakan pelanggan sudah tahu kampung ini
kawasan utama menjual kacang putih. Semua kacang dan kerepek dihasilkan di
kilang di sini kecuali bahan mentah seperti kacang dan tepung diimport dari
India,” katanya ketika ditemui di kedainya.
Encik
Sathis berkata, kira-kira 120 jenis kacang dan kerepek dijual pengusaha di
kampung itu. Sebanyak 40 jenis mendapat perhatian utama pelanggan seperti
kerepek ubi pedas, omapodi, muruku bintang, muruku kari, kacang tanah kari,
kacang telur dan kacang susu. Menurutnya, selain untuk pasaran tempatan, kacang
serta kerepek itu turut dieksport ke luar negara. Kira-kira 30 jenis kacang
serta kerepek dieksport, namun ia bergantung kepada permintaan,” katanya.
2.1 SEJARAH
PENUBUHAN PERNIAGAAN
Sebut sahaja kacang putih, pasti
terbayang kudapan yang diminati semua lapisan masyarakat. Namun, tidak ramai
yang tahu kacang putih juga adalah nama sebuah kampung di Perak. Kampung Kacang
Putih yang terletak di Buntong di Ipoh, menjadi tumpuan pengunjung terutama
pada musim perayaan bagi membeli kudapan itu. Ia juga menjadi antara destinasi
terkenal pengunjung bukan sahaja dari Perak, malah dari negeri lain yang ingin
merasai keenakan kacang serta keropok dijual beberapa pengusaha. Jika disingkap
kembali, sudah pasti generasi lama tidak lupa bagaimana penjual kacang putih
menggulung kertas menjadi bentuk kon dan mengisinya dengan kekacang atau snek
rangup lain.
Kira-kira 40 tahun kemudian,
beberapa penduduk mula memproses kudapan itu secara kecil-kecilan sebelum
perniagaan itu berkembang. Kini sebahagian daripada pengusaha terbabit membina
kilang untuk memproses kudapan itu bagi memenuhi permintaan yang semakin meningkat.
Sekarang ini, terdapat lebih kurang 15 pengusaha komersial muruku dan kekacang
di Kampung Kacang Putih yang membekalkan makanan ringan itu ke seluruh negara.
Apa yang menarik, semua pengusaha mempunyai ikatan persaudaraan dan faktor itu
menyebabkan tidak timbul pergaduhan kerana berebut pelanggan.
Pada tahun 1920-an,
pedagang dari India dikenali sebagai Sangkaralinggam Nadar bersama rakannya
telah dibawa berhijrah ke Malaysia yang dulunya dikenali sebagai Malaya oleh
British untuk membersihkan tanah. Selepas sampai di Malaysia mereka memulakan
perniagaan secara kecil-kecilan dengan membuat dua jenis snek India yang
dikenali sebagai kacang putih dan muruku di sebuah penempatan yang terletak di
Bukit Batu Kapur di Gunung Cheroh, Ipoh, Perak. Industri
kacang putih ini telah lama wujud di Perak, sejak tahun 1940 dan dari situ
bermulalah transformasi serta pertumbuhan perniagaan kacang putih. Ia bermula
secara menjaja dan kini telah wujudnya kedai-kedai dan kilang memproses kacang. Perniagaan mula berkembang tetapi berubah selepas satu tragedi telah
melanda kawasan itu pada awal 1970-an. Sebahagian daripada bukit runtuh ke
dalam koloni setinggan dan telah membunuh kira-kira 40 orang penduduk di sana.
Disebabkan oleh
kejadian bukit runtuh tersebut, kerajaan negeri telah memperuntukkan sebidang
tanah di Buntong, Ipoh kepada mangsa-mangsa untuk berpindah. Apabila semua
mangsa telah dipindahkan mereka mula sepakat untuk menjalankan kembali
perniagaan mereka di Buntong. Dari situlah bermula bagaimana Kampung Kacang
Putih wujud. Setelah lebih dari empat puluh tahun kemudian, beberapa perniagaan
kecil berkembang dan kemudian mereka telah mendirikan kilang-kilang untuk
menampung permintaan yang semakin meningkat. Satu fakta yang luar biasa tentang
kampung tersebut adalah semua keluarga yang terlibat dalam perniagaan kacang
putih tersebut mempunyai kaitan antara satu sama lain.
Pada tahun 1971,
Sangkaralinggam Nadar telah mewariskan perniagaannya kepada anaknya yang
bernama Thirunelvelli Nadar. Beliau telah menjalankan perniagaannya di dalam
kampung tersebut dari tahun 1971 hingga 1981. Thirunelvelli Nadar berasal dari
Ettayapurambin Tamil Nadu, India. Beliau dikenali kerana kehebatannya dalam
menghasilkan muruku dan kacang. Bagi menambahkan pendapatan mereka,
Thirunelvelli Nadar mula membuat lima hingga enam jenis makanan ringan untuk
dijual. Beliau mengusahakan perniagaannya secara kecil-kecilan dengan mengayuh
basikal untuk menjual kacang putih dan muruku di serata negeri Perak.
Pada tahun 1981 hingga
2005 anak kepada Thirunelvelli Nadar iaitu Dato’ Dr. T. Sangkaralinggam Nadar
menyambung warisan perniagaannya. Thirunelvelli Nadar menamakan anak pertamanya
itu seperti nama ayahnya bagi memastikan nama keluarga mereka terus dikenali
dan tidak hilang dek zaman. Selepas mengambil alih perniagaan tersebut, Dato’
Dr. T. Sangkaralinggam Nadar menamakan perniagaannya kepada DNS kacang putih
sempena nama anak-anaknya iaitu Deva Kumar, Nirmar Kumar dan Sathis Kumar.
Sehingga kini beliau berjaya menubuhkan sebuah kilang yang terletak di
Menglembu dan dua buah kedai yang terletak di Buntong. Pada tahun 2006, beliau
menyerahkan perniagaannya kepada tiga anak lelakinya untuk menyambung lagi
warisan mereka. Anaknya yang pertama dikenali sebagai Deva Kumar adalah pengurus
kedai di cawangan pertama di Buntong manakala anaknya yang kedua bernama Nirmar
Kumar diberikan tanggungjawab sebagai pengurus kilang di Menglembu dan anaknya
yang ketiga Sathis Kumar adalah sebagai pengurus kedai kedua yang juga terletak
di kawasan Buntong. Sehingga kini perniagaan yang dikenali sebagai DNS Kacang
Putih telah menjangkau empat warisan turun temurun.
i)
MATLAMAT :
Berhasrat untuk
mengembang dan membina lebih banyak kedai dan cawangan di dalam dan luar negara.
ii)
MISI :
Kami berdedikasi untuk
menjanjikan produk berkualiti terbaik kepada pengguna yang telah lama
bergantung kepada kami. Kami berkomitmen untuk mencipta produk makanan ringan
dan kacang untuk disesuaikan dengan rasa tempatan dan juga standard
antarabangsa.
iii)
VISI :
Bagi membina kejayaan
kami dan standart yang tinggi dalam industri makanan ringan dan makanan. Kami
merancang untuk memperluaskan operasi kami ke luar negara dan menjana kelebihan
daya saing jangka panjang yang mantap dengan memberikan pulangan yang lebih
baik untuk rakan perniagaan kami.
2.3 CIRI-CIRI USAHAWAN YANG TERDAPAT DALAM DIRI PEMILIK
PERNIAGAAN
Ciri utama yang
terdapat dalam diri usahawan iaitu Encik sathis ialah kecekalan. Liku-liku
hidup seorang usahawan adalah kompleks. Usahawan perlu mengharungi
berbagai-bagai halangan dan masalah perniagaan. Untuk itu, Encik Sathis telah
mempunyai ketabahan dan kecekalan diri yang tinggi semasa menguruskan
perniagaannya. Sikap seseorang yang cekal iaitu berusaha berulang kali atau
mencari jalan untuk mengatasi rintangan-rintangan yang menghalang pencapaian
maklumat. Oleh itu, sebagai seorang yang cekal, Encik Sathis sentiasa berusaha
untuk memajukan perniagaan yang diturunkan kepadanya dan memastikan
perniagaannya sentiasa berkembang dan maju.
Selain itu, ciri yang terdapat pada
usahawan ini ialah melihat dan merebut peluang kejayaan. Seseorang usahawan
banyak bergantung kepada kemampuannya melihat dan merebut peluang-peluang yang
wujud di sekitarnya. Kata-kata hikmat yang penting kepada seseorang usahawan
ialah peluang mesti dicari, ianya tidak diberi. Peluang-peluang perniagaan
boleh wujud hasil daripada perkara-perkara seperti permintaan yang tidak dapat
dipenuhi oleh usahawan lain, kewujudan teknologi baru, kemahiran yang wujud
dalam persekitaran, sumber-sumber alam yang belum diterokai dan halacara baru
dalam memberi perkhidmatan kepada pelanggan. Justeru, Encik Sathis sentiasa
merebut peluang yang ada untuk memastikan perniagaan kacang putihnya semakin
laris di pasaran.
Seterusnya, ciri yang ada dalam diri
beliau ialah keyakinan diri. Usahawan perniagaan kacang putih ini sentiasa
mempunyai keyakinan terhadap diri sendiri dan menunjukkan sikap yakin terhadap
kemampuan diri dalam membuat keputusan atau dalam menyahut sesuatu cabaran
berkaitan dengan perniagaan yang diceburi olehnya. Encik Sathis juga sangat
berpendirian tetap terhadap apa yang sedang dilakukan bagi memastikan matlamat
perniagaan tercapai.
Ciri seterusnya sebagai seorang
usahawan ialah dapat meyakinkan orang lain. Fungsi utama seorang usahawan ialah
mempengaruhi keadaan persekitarannya. Persekitaran usahawan termasuklah
individu-individu atau institusi-institusi. Encik Sathis berurusan dengan
pelbagai pihak untuk menggerakkan sumber-sumber organisasi, mendapatkan bahan
mentah, mengelolakan proses pengeluaran dan perkhidmatan kacang putih. Kesemua
aktiviti tersebut memerlukan kemahiran untuk memujuk dan meyakinkan orang lain.
Tanpa kemampuan tersebut, Encik Sathis mungkin akan gagal mempengaruhi
pelanggan atau pembekal untuk memberi sokongan kepada perniagaannya.
Encik Sathis juga mempunyai ciri tidak mudah berputus asa sebagai seorang usahawan yang
berjaya. Dalam konteks perniagaan, masalah yang sering timbul di awal
perniagaan adalah modal, pelanggan dan persaingan yang sedia ada. Dalam
menghadapi kesulitan ataupun masalah, beliau tidak mudah dan cepat berputus asa
atau patah semangat, sebaliknya beliau bersiapkan diri untuk membuka mata,
telinga serta pemikirannya dalam mengembangkan perniagaannya. Hal ini kerana,
dengan membuka mata, beliau akan dapat melihat peluang lain yang mungkin akan
timbul. Seterusnya dengan memasang telinga serta membuka pemikirannya akan
dapat membantu dalam menyelesaikan masalah yang timbul, misalnya dengan membuka
telinga, beliau akan mendengar nasihat-nasihat berguna daripada golongan
tertentu seperti keluarga, kawan-kawan, dan insan-insan tersayang, manakala
dengan membuka pemikiran pula, Encik Sathis akan bijak untuk menyelamatkan
perniagaan dengan berfikir di luar kotak, kreatif dan berinovatif. Perkara ini,
sentiasa diterapkan di dalam jiwa dan hatinya agar dia mempunyai sikap yang tidak
mudah berputus asa demi menyelamatkan perniagaan mereka yang telah ada pada
zaman dahulu lagi.
Encik
Sathis mempunyai ciri usahawan penting yang berpandangan jauh. Berpandangan
jauh boleh ditakrifkan sebagai suatu kebolehan untuk menjangka apa yang akan
berlaku pada masa akan datang. Dalam menjadi seorang usahawan yang berjaya,
salah satu ciri yang perlu ada adalah memiliki sifat berpandangan jauh.
Usahawan yang mempunyai perniagaan kacang putih ini mempunyai sifat
berpandangan jauh adalah seorang yang pandai merancang, menganalisis dan
mempunyai sikap merebut peluang yang ada di depan mata. Sebagai contoh, Encik
Sathis berpandangan jauh dalam mengembangkan perniagaan mereka ke seluruh dunia
dengan mengeksport pelbagai jenis makanan daripada kilang mereka untuk
dipasarkan ke persada dunia. Meskipun terpaksa menghadapi pelbagai halangan
dalam bidang ini namun beliau tetap sanggup mengambil risiko. Perkara ini dapat
dilihat sebagai contoh seorang usahawan yang sanggup mengambil risiko yang
besar kerana beliau melihat peluang yang ada dan berpandangan jauh untuk
menjadi seorang usahawan yang berjaya. Pendek kata, Encik Sathis adalah seorang
usahawan yang berpandangan jauh dan sifat berpandangan jauh beliaulah yang
telah mengembangkan lagi perniagaan turun-temurun mereka sehingga peringkat
antarabangsa.
Akhir
sekali, ciri usahawan yang dimiliki oleh Encik Sathis ini ialah beliau
mempunyai sikap bertanggungjawab. Setiap usahawan yang ada di dalam dunia ini
sememangnya mempunyai ciri-ciri keusahawanan yang tinggi, tetapi tidak semua
usahawan mempunyai sikap tanggungjawab. Hal ini demikian kerana, sikap
bertanggungjawab adalah antara sikap yang paling berat untuk dilakukan, kerana
ia akan mendatangkan kerugian atau keuntungan kepada individu tersebut. Sebagai
contoh, Encik Sathis sangat bertanggungjawab terhadap pekerjanya. Beliau akan
memastikan kebajikan pekerja akan sentiasa dijaga. Hal ini kerana pekerja di
kilangnya merupakan nadi kepada kilang tersebut. Oleh itu, apabila kebajikan
pekerja dijaga maka mutu pengeluaran dan pemprosesan kacang putih akan terus
meningkat. Selain itu, usahawan yang berjaya ini juga mempunyai sikap
bertanggungjawab terhadap dirinya serta perniagaannya. Beliau begitu
bertanggungjawab terhadap apa yang dilakukan. Hal ini kerana Encik Sathis tidak
mahu mengecewakan harapan moyangnya dalam mengembangkan perniagaan keluarga
mereka.
Kesimpulannya,
seseorang usahawan yang berjaya, hendaklah mempunyai ciri-ciri seperti yang
dinyatakan seperti yang dimiliki oleh Encik Sathis. Perkara ini demikian
kerana, dengan mempunyai ciri-ciri keusahawanan seperti ini, keuntungan
syarikat atau perniagaan yang diusahakan akan bertambah maju dan berkembang
dengan pesat, tetapi jika risiko yang diambil itu gagal, berkemungkinan besar
akan menyebabkan sesebuah syarikat itu gulung tikar. Justeru, semua usahawan
perlulah mengamalkan ciri-ciri yang seharusnya dimiliki oleh usahawan berjaya
yang lain.
2.4 STRATEGI PERNIAGAAN YANG DIGUNAKAN
Bagi memastikan
sesebuah perniagaan itu berjaya, kita juga perlu mempunyai strategi yang
berkesan. Bukan sahaja perniagaan, setiap pekerjaan yang dilakukan juga
memerlukan perancangan yang sempurna. Jika tidak impian itu akan musnah di
pertengahan jalan. Setiap perniagaan yang diusahakan mempunyai harapan yang
tinggi, agar perniagaan itu terus maju dan berjaya serta dapat mengubah masa
depan agar tidak ditindas pihak lain. Tiada sesiapa yang mengharap perniagaan
yang dijalankan musnah dengan wang ringgit yang dikeluarkan. Namun, tidak semua
perniagaan yang diusahakan mampu menetapkan jumlah pelanggan di dalam atau di
luar negara. Tidak kira sebarang jenis perniagaan yang dijalankan samada
melibatkan penjualan produk, servis, nasihat dan sebagainya. Kecekalan dan semangat
yang kental sangat diperlukan bagi memastikan cita-cita yang diimpikan
tercapai. Perniagaan ini bukan sesuatu yang boleh dicapai dengan mudah kerana
ia mengambil masa dan memakan tempoh yang agak panjang. Sambutan pelanggan
dalam perniagaan yang dijalankan mempunyai beberapa cara untuk dicapai.
Beberapa
strategi ini telah diamalkan oleh Encik Sathis bagi memastikan perniagaan yang
dijalankan menjanjikan pulangan yang lumayan dan memberangsangkan. Perkara
pertama yang telah beliau amalkan adalah dengan mengupah pekerja yang boleh dipercayai. Hal ini kerana setelah
mempunyai kedudukan yang baik dalam perniagaan yang diceburi, pasti beliau
ingin meluaskan perniagaan kacang putih itu dan membuka cawangan baru
memerlukan lebih ramai perkerja untuk menguruskannya. Maka, beliau perlu
mengupah orang yang boleh dipercayai untuk memastikan perniagaan yang
diusahakan selama ini tidak dirosakkan mana-mana pihak yang cuba menjatuhkan beliau.
Beliau telah mengupah jiran yang telah lama dikenali sebelum memulakan perniagaan
itu dan juga mengupah kawan-kawan yang sudah beliau maklum dengan hati budi
mereka. Jika tidak, perniagaan yang telah dijalankan akan musnah berikutan ada
pihak yang iri hati dengan kesenangan dan kemewahan yang telah dicapai. Oleh
sebab itu, beliau perlu menjalin perhubungan yang baik dan tidak bermusuh
dengan semua orang agar beliau juga selamat dan perniagaan akan terus maju.
Selain itu, strategi yang
digunakan adalah dengan mendengar dan mengikuti kemahuan pelanggan. Pihak yang akan menentukan jatuh bangun sesebuah
perniagaan itu adalah pelanggan dan orang ramai. Maka, hasrat dan kemahuan
mereka perlu diambil kira dan tidak boleh dipandang ringan. Jika tidak,
pelanggan akan lari dan kita yang akan mengalami kerugian kerana gagal memenuhi
kehendak mereka. Sekurang-kurangnya kehendak pelanggan memberikan kita sesuatu
yang baru untuk dicuba dalam dunia perniagaan itu. Oleh itu, Encik Sathis
berusaha untuk memenuhi permintaan dan citarasa masyarakat dalam menghasilkan
pelbagai jenis kacang putih sehingga berjaya meluaskan perniagaan ke serata
dunia. Strategi ini yang menjalin hubungan baik
dengan pelanggan begitu memberangsangkan peningkatan permintaan terhadap kacang
putih. Pelanggan yang setia adalah sebuah aset penting dalam
perusahaan. Beliau juga menghargai para pelanggan dengan cara memberi percuma
salah satu produk mengikut harga yang dibeli.
Seterusnya, strategi perniagaan yang
digunakan ialah media sosial. Ia
adalah alat pemasaran yang paling terbaik kerana hampir semua orang dari
berbagai-bagai latar belakang yang berbeza, sangat aktif menggunakannya. Untuk
makluman DNS Kacang Putih mempunyai satu lama sesawang tersendiri iaitu blog
DNS Kacang Putih dan boleh diakses dengan melayari https://www.dnskacangputih.com
di mana pengunjung di alam maya boleh membuat tempahan di hanya di hujung jari.
Selain daripada blog, DNS Kacang Putih juga mempunyai facebook untuk mempromosi di laman tersebut.
Strategi
perniagaan yang digunakan juga ialah dengan mempromosikan pemasaran melalui
iklan seperti media cetak seperti surat khabar, majalah dan banner. Manakala media elektronik
seperti radio siaran Perak.fm. Hal ini adalah bagi menguasai pasaran sedia ada. Perkara pertama yang sering
difikirkan oleh usahawan bila bercakap tentang pengembangan perniagaan adalah
mendapatkan pelanggan baru. Mencari pelanggan baru untuk perniagaan memang
penting tetapi ianya sesuai bagi peringkat permulaan perniagaan. Bagi fasa untuk
kembangkan bisnes, pelanggan sedia ada atau pelanggan tetap adalah lebih
penting berbanding pelanggan baru. Justeru, Encik Sathis membuat strategi
mempromosikan perniagaan kacang putih melalui media cetak dan media elektronik.
Seterusnya, Encik Sathis
menggunakan strategi dalam mengembangkan perniagaannya dengan meluaskan saiz pasaran. Jika sebelum ini beliau hanya fokus saiz pasaran pada
kawasan sekitar Ipoh dan dalam negara sahaja, namun beberapa tahun belakangan
ini, beliau telah mengeksport kacang putih sehingga ke luar negara. Sebagai
contoh, semasa meluaskan saiz pasaran di lokasi baru, seperti membuka kedai
atau kiosk di bandar baru dan di beberapa buah negara yang lain. Pemasangan banner atau bunting di kawasan baru amat membantu dalam meningkatkan permintaan
kacang putih. Beliau juga telah meluaskan saiz pasaran yang juga telah
dilakukan di alam digital, seperti penambahan kawasan target di dalam
pengiklanan Facebook.
Secara
kesimpulannya, strategi ini yang diamalkan oleh Encik Sathis adalah agar
perniagaan yang diceburi itu menampakkan hasil dengan titik peluh yang
dikorbankan. Kegagalan dan jatuh bangun dalam perniagaan adalah lumrah dan beliau
perlu bersedia dengan semua kemungkinan yang bakal tiba. Sekali jatuh bukan
bermakna beliau akan jatuh selamanya. Beliau menjadikan perkara ini sebagai
pembakar semangat. Pokok pangkal untuk berjaya dalam bidang perniagaan adalah
minat yang mendalam, kegigihan dan juga usaha yang tidak pernah kenal penat
lelah. Dalam erti kata yang mudah, setiap usaha yang dilakukan pasti akan
membuahkan hasil apabila tiba masanya nanti. Hanya perlu berusaha dengan gigigh
dan terus berdoa agar urusan kita dipermudahkan.
2.5 KAEDAH PEMASARAN SECARA
‘ONLINE’ YANG DIGUNAKAN DAN KEBERKESANANNYA
Kita kini berada dalam era moden di
mana kaedah pemasaran konvensional sudah menjadi kurang sesuai untuk sampai ke
sasaran yang lebih besar. Penggunaan teknologi perlu digunapakai sepenuhnya,
sekurang-kurangnya menggunakan kaedah pemasaran digital untuk perniagaan anda. Pemasaran
digital ialah sebagai aktiviti promosi untuk produk atau jenama melalui
aplikasi media elektronik. Fungsinya ialah sebagai medium pertukaran maklumat
produk atau perkhidmatan kepada pelanggan. Selain itu, usahawan boleh
menggunakan kaedah ini untuk membina dan mengekalkan hubungan bersama
pelanggan. Pemasaran digital adalah lebih kos efektif daripada kaedah pemasaran
konvensional dari segi kitar jualan yang berkurangan, boleh diukur, memberi
lebih kemudahan serta mencapai hasil yang disasarkan. Pemasaran digital kini
dan pada masa hadapan bermatlamat untuk menghasilkan jualan daripada pengguna
internet yang menggunakan media sosial. Ia adalah pelan tindakan yang perlu
dibangunkan menggunakan jaringan atas talian yang ada untuk menarik minat
pelanggan terhadap produk atau perkhidmatan perniagaan anda.
Media sosial seperti Facebook,
Twitter, Instagram, YouTube dan sebagainya adalah cara promosi perniagaan yang popular
dan mudah kerana boleh dilakukan di rumah atau di mana-mana sahaja. Oleh itu,
bagi Encik Sathis, kaedah pengiklanan melalui laman sosial ini mudah
dilaksanakan dan kaedah yang percuma dan berkesan. Beliau memperkenalkan produk
perniagaan dengan menghantar gambar produk perniagaan serta keistimewaan kacang
putih perniagaannya untuk keyakinan rakan laman sosial dengan menyertakan
website, blog dan nombor telefon perniagaan. Selain itu, kaedah promosi melalui
media sosial mempunyai banyak kebaikan untuk membina kenalan baru atau hubungan
perniagaan yang baik dan ikhlas sambil pertukaran peluang perniagaan. Tiga media sosial yang popular
masa kini untuk mempromosikan perniagaan kacang putihnya adalah satu teknik
pemasaran yang paling berkesan kerana dari situ dapat menarik ramai pelanggan
untuk memesan kacang putih secara pengeposan ke tempat mereka tanpa perlu
datang ke Kampung Kacang Putih.
Seterusnya, Encik Sathis juga
menggunakan platform pemasaran produk perniagaan menerusi laman web atau blog yang
juga adalah bisnes atas talian yang merupakan yang paling menarik, berkesan dan
berkekalan. Laman web atau blog adalah seperti kedai jualan atas talian 24 jam
yang memaparkan gambar produk, maklumat produk, borang tempahan, testimoni,
cara hubungi dan sebagainya. Oleh itu, sesiapa sahaja yang berada di seluruh
negara dan luar negara dapat menempah kacang putih daripada kilang pengeluaran
Encik Sathis. Blog boleh di bina secara percuma tanpa had dengan hanya memiliki
akaun e-mel. Website atau laman web perniagaan adalah promosi perniagaan
berbayar iaitu perlu sedikit perbelanjaan sewa tapak server dan domain. Hal ini
dapat memberikan keuntungan kepada Encik Sathis dalam meningkatkan tempahan
kacang putih. Oleh itu, dengan adanya strategi ini, usaha pemasaran akan
menjadi lebih teratur serta efektif, dan boleh diukur prestasinya.
2.6 ISU / CABARAN / HALANGAN YANG
DIHADAPI USAHAWAN
Sudah menjadi adat dalam perniagaan,
pelbagai rintangan yang dihadapi terutamanya dari segi kewangan untuk menampung
kos sewa premis, modal sendiri yang tinggi kerana tidak mendapat pinjaman
daripada pihak bank, untung sedikit, kerenah pekerja dan pelbagai lagi masalah.
Selain itu, masalah juga timbul apabila kekurangan pekerja yang berpengalaman
unuk menguruskan pekerja, pelanggan, pengedar, barangan, dan sebagainya.
Kehilangan pekerja yang mahir dan pelanggan beralih kepada pesaing yang
menawarkan harga yang lebih rendah disebabkan oleh masalah ekonomi negara yang
tidak stabil sekarang ini turut menjadi penyebab timbulnya pelbagai masalah.
Menurut Encik Sathis, pada masa ini masalah yang dihadapi oleh semua peniaga
kacang putih di Buntong ialah kekurangan kakitangan ataupun pekerja. Golongan
muda tempatan dilihat tidak berminat untuk bekerja dalam bidang memproses dan
membekal kacang putih. Oleh itu, mereka terpaksa mengambil pekerja warga asing
untuk membantu mereka menjalankan perniagaan.
Sebagai seorang usahawan yang berjaya,
Encik Sathis perlu cekal dan kuat semangat untuk menghadapi segala cabaran yang
datang. Beliau perlu berusaha untuk manjadikan cabaran sebagai satu peluang
untuk meningkatkan lagi mutu dan pencapaian perniagaan kacang putihnya. Selain
itu, beliau perlu sentiasa bijak mencari peluang dan bersaing secara sihat
kerana di kawasan tersebut mempunyai banyak persaingan yang agak sengit. Kesabaran
yang tinggi juga perlu ada dalam diri usahawan ini kerana tanpa kesabaran
sesebuah perniagaan tidak dapat bertahan lama.
Selain itu, Encik Sathis berusaha
untuk sentiasa bersaing secara sihat dengan memberikan yang lebih baik kepada
pelanggan berbanding pesaing yang ada. Beliau bersedia untuk menerima kritikan
secara positif dengan menunjukkan penambahbaikan dan memastikan jika terdapat kesilapan
yang berlaku tidak akan berulang lagi. Selain itu, beliau sentiasa bersabar dan
meningkatkan motivasi diri di samping meningkatkan segala usaha sedia ada
kepada tahap maksimum yang mungkin bagi menghadapi segala cabaran yang
mendatang. Oleh itu, jika terdapat sebarang masalah yang timbul, Encik Sathis
sendiri akan turun padang untuk memastikan perniagaan kacang putih beliau
berjalan dengan lancar.
Setiap dugaan dan rintangan yang
dihadapi dalam mengusahakan sesebuah perniagaan adalah merupakan asam garam
rencah perniagaan. Setiap dugaan itu merupakan satu pengorbanan yang harus
dibayar untuk mencapai satu kejayaan di masa hadapan. Setiap pandangan dan
kritikan sinis orang sekeliling sepatutnya dijadikan semangat untuk kita terus
maju. Jangan salahkan mereka, anggaplah mereka masih mentah dan ini akan
memberi peluang yang lebih untuk kita mencapai kejayaan.
2.7 FAKTOR-FAKTOR KEJAYAAN
PERNIAGAAN
Kejayaan seseorang usahawan
disebabkan oleh beberapa faktor pendorong seseorang menceburkan diri dalam
bidang keusahawanan. Encik Sathis percaya setiap rezeki yang diperolehinya
adalah kurniaan Tuhan kepada keluarganya sejak dari turun temurun lagi.
Usahawan ini tidak pernah putus dari memanjatkan rasa kesyukurannya dan
bermohon agar diberikan rezeki yang mencurah-curah untuknya. Selain itu, beliau
percaya untuk mencapai kejayaan, beliau perlu berusaha keras, sabar, dan ihklas
dalam semua perkara yang dilakukannya. Berpegang kepada kata-kata “Kegagalan
bukan penghalang tetapi satu peluang untuk lebih berjaya di masa akan datang”
membuatkannya lebih bersemangat untuk meneruskan perniagaannya yang mengubah
nasib moyangnya hingga kepada generasinya yang terkini.
Seterusnya, menurut Encik Sathis
yang memang tidak mempunyai kepakaran sebelum ini dalam bidang perniagaan namun,
atas minat yang mendalam dalam perniagaan yang mendorong beliau menceburi
bidang ini. Sebelum mengambil alih perniagaan keluarganya ini, beliau sejak
kecil dan semasa bersekolah lagi sering membantu ayahnya untuk berniaga, jadi beliau
amat tahu tentang kehendak dan keperluan pelanggan. Beliau mengutarakan
pendapatnya untuk mengambil alih perniagaan ayahnya kepada
keluarga, mereka memberi sokongan dan dorongan untuk meneruskan niatnya itu. Beliau amat berminat dalam
bidang perniagaan dalam masa yang sama ingin meluangkan banyak masa untuk
keluarga yang tercinta. Dengan menguruskan perniagaan sendiri, beliau dapat
mengatur dan membahagikan masa beliau sebaik mungkin tanpa mengabaikan
tanggungjawab dengan keluarga.
3.0 KESIMPULAN
Kesimpulannya, menurut apa yang usahawan
berjaya ini katakan ialah dengan mempunyai minat yang mendalam terdapat sesuatu
perkara yang boleh membantu untuk mencapai kejayaan seperti yang beliau selalu
pegang iaitu, “untuk berjaya anda mesti suka apa yang kamu lakukan”. Oleh itu,
beliau mesti mempunyai satu pelan dan tujuan untuk mencapai matlamat yang
dikehendaki dalam perniagaan. Ciri-ciri usahawan yang perlu untuk seorang
usahawan perlu dititikberatkan. Contohnya, bakal usahawan yang ingin menceburi
kerjaya ini seperti Encik Sathis ini, mereka boleh menjadikan Dato’ Aliff
Syukri iaitu pengasas D’Herbs yang terkenal sebagai model peranan dalam
mempunyai sebuah perniagaan yang hebat kerana telah memulakan perniagaan dari
peringkat bawah sehingga berjaya memasarkan perniagaan sehingga ke peringkat
antarabangsa. Dalam hal ini menunjukkan bahawa untuk memulakan perniagaan kita
mesti mempunyai keberanian untuk menangani pelbagai kemungkinan yang akan
datang.
Selain itu, apabila kegagalan
datang, sebagai seorang usahawan, kita tidak boleh mudah berputus harapan
sebaliknya terus berjuang. Apabila produk telah diterima oleh semua lapisan
masyarakat, kita telah berjaya memenuhi keperluan dan kehendak pengguna. Dalam
perniagaan, kepuasan pelanggan adalah keutamaan untuk semua usahawan. Dapat
saya simpulkan bahawa melalui temubual yang telah dijalankan bersama Encik Sathis,
kita boleh menjadikan beliau sebagai contoh usahawan yang berjaya kerana mampu
memperolehi pendapatan lumayan di samping dapat membantu mereka yang memerlukan
pekerjaan hanya dengan menjalankan perniagaan warisan kacang putih. Kita perlu
menerapkan semangat dan rajin berusaha dalam diri masing-masing untuk
memastikan kita juga boleh berjaya seperti beliau. Saya turut menjadikan
beliau sebagai salah seorang idola saya dan menjadikan pengalaman hidup beliau
sebagai motivasi dalam diri saya. Oleh itu, untuk menjadi seorang usahawan yang
berjaya, seseorang itu perlu mempunyai ciri-ciri yang diperlukan untuk menjadi
seorang usahawan yang kuat dalam diri mereka, agar mereka boleh mengendalikan
syarikat dan perniagaan ke puncak dunia.
Pada pendapat saya, selepas menyelesaikan
tugas ini, untuk menjadi usahawan yang baik, kita harus lebih yakin terhadap
apa yang kita yang melakukan atau kita yang ingin terlibat dalam bidang
keusahawanan ini. Tambahan pula, kita boleh berkongsi teladan yang baik kepada
orang lain tentang bagaimana untuk menjadi usahawan yang baik berdasarkan
contoh usahawan yang berjaya. Kita boleh membuat kesimpulan dalam tugasan ini
iaitu dalam usaha untuk menjadi usahawan yang berjaya, bukan satu cara mudah
untuk mencapai. Salah satu resipi kejayaan adalah kita perlu lebih berhati-hati
dalam meramalkan produk yang betul dalam pasaran. Produk seperti kacang putih mestilah
serasi dengan komuniti sosio-budaya di Kawasan Buntong. Idea ini adalah untuk
mendapatkan produk yang betul untuk pasaran dan tidak perlu akan dijana melalui
satu proses yang panjang dan sukar, tetapi idea yang timbul secara tiba-tiba
juga boleh membantu seseorang untuk menjadi usahawan yang berjaya.
BIBLIOGRAFI
Kamus Dewan Edisi Keempat 2014. Dewan Bahasa dan Pustaka.
Di muat turun daripada
Di muat turun daripada
Di muat turun daripada
LAMPIRAN
Biodata Tokoh
Nama
Penuh : Sathis Kumar A/L Sangkaralinggam
Tarikh
Lahir : 28 Oktober 1990
Tempat
lahir : Hospital Raja Permaisuri Bainun, Ipoh Perak
Umur
: 28 Tahun
Nama
Penuh Bapa : Dato’ Dr. T. Sangkaralinggam Nadar A/L Tangavalu
Nadar
Nama Penuh Ibu : Datin Anwesha Chetna A/P Raviendra
Bilangan
Adik-Beradik : 3 Orang
Pendidikan
: Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)
Nama
Isteri : Jayaletchumi A/P Rajasingam
Bilangan
Anak : 2 orang
Jawatan
: Pengurus DNS Kacang Putih Sdn. Bhd. Buntong, Ipoh, Perak
Kedai DNS
ini beroperasi di Nombor 46-47, Laluan Sungai Pari 4, Kampung Kacang Putih,
30100 Buntong, Ipoh Perak yang dibuka seawal jam 9.00 pagi hingga 6.00 petang.
Basikal ini merupakan nostalgia dan warisan moyang Encik Sathis yang digunakan semasa membawa hasil jualan ke sekitar negeri Perak.
Susun atur produk keluaran DNS Kacang Putih Sdn Bhd. Syarikat ini merupakan syarikat yang berasaskan pelbagai jenis kacang putih dan muruku.
Sedikit ole-ole sebagai kudapan pemberian Encik Sathis
Selesai temubual bersama Encik
Sathis Kumar yang merupakan pengurus utama bagi syarikat pengeluaran makanan
yang bernama DNS Kacang Putih Sdn. Bhd.
Ulasan
Catat Ulasan