ISU LGBT DI MALAYSIA
Rasa kasih yang wujud secara semula jadi
dalam setiap manusia adalah anugerah dan ihsan Tuhan kepada kita. Malangnya
mutakhir ini, kerap pula dipekikkan perihal budaya tidak sihat percintaan kaum
sejenis. Isu ini teramatlah meruncing sehingga perlu diperdebatkan tidak kira
melalui media massa mahupun media cetak itu sendiri. Isu perbahasan tersebut
berkisar tentang kegiatan dan hubungan segelintir pihak yang sememangnya
mempunyai unsur-unsur homoseksual yang terang dan nyata. Penentangan kepada isu
seperti ini harus dilakukan bagi memastikan masyarakat mengetahui pendirian dan
komitmen kerajaan dalam menangani isu Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender
(LGBT).
Menentang
gejala songsang LGBT bukanlah sehingga menidakkan hak asasi mereka sebagai
manusia yang harus hidup dengan kehormatan. Hak asasi mereka terhadap
pendidikan, penjagaan kesihatan dan peluang pekerjaan masih perlu dihormati dan
dipelihara. Pelbagai langkah yang dilakukan bagi menarik golongan LGBT ini
kembali ke pangkal jalan seharusnya dipuji dan diteruskan untuk menambah baik
taraf hidup komuniti LBGT, selain dijadikan peluang untuk menitipkan nasihat
kepada yang memerlukan.
Menyantuni
komuniti LBGT pula tidaklah sehingga tuntutan mereka keseluruhannya diterima
dan diberikan pengiktirafan. Perlu diimbangi di antara hak asasi harus dimiliki
semua manusia dan tuntutan-tuntutan memungkinkan kecelakaan agama, budaya dan
naratif kebangsaan. Imbangan ini harus diperhalusi sebelum konflik hak asasi membarah
dalam negara ini kerana gejala LGBT akan terus berleluasa tanpa kekangan dan
ini akan merosakkan kesejahteraan institusi kekeluargaan selain membawa kesan
kesihatan yang merisaukan.
2.0
OBJEKTIF KAJIAN
Saya
telah memilih satu tajuk tugasan berkaitan dengan LGBT. Semasa kajian ini
dilaksanakan, beberapa objektif kajian diberi penekanan untuk dicapai bagi
memastikan tugasan yang dilaksanakan berkesan dan tercapai. Antara objektif
kajian adalah seperti yang berikut:
i.
Mengenal pasti definisi
konsep LGBT.
ii.
Menyatakan pandangan dan
penerimaan tentang LGBT.
iii.
Menerangkan sebab LGBT
menjadi satu isu masa kini dengan menyertakan contoh kes di Malaysia dan di
seluruh dunia.
iv.
Menyenaraikan langkah
Islam menerusi al-Quran dan Sunnah menangani LGBT.
v.
Menghuraikan LGBT dari
aspek perundangan di Malaysia dan global.
2.1 DEFINISI KONSEP LGBT
LGBT adalah singkatan
bagi Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender iaitu sebuah kumpulan yang
membentuk satu badan bebas (NGO) di luar negara untuk membantu dan
memperjuangkan kumpulan yang mengalami kecelaruan jantina ini. Golongan ini
sedang berusaha untuk membawa usul supaya Seksyen 377A-D Kanun Keseksaan[1] yang
mengharamkan liwat dan seks songsang luar tabii dimansuhkan. Alasan mereka
ialah pengharaman ini bertentangan dengan prinsip kebebasan manusia.
Lesbian secara umumnya
dimaksudkan dengan amalan hubungan songsang dan luar tabii di antara
wanita dan wanita. Di Malaysia, perbuatan ini dianggap sebagai salah satu
kesalahan jenayah yang boleh dikenakan hukuman yang setimpal dengan perbuatan
tersebut. Jika di dalam Islam, lesbian ini lebih dikenali dengan panggilan
musahaqah.
Pada masa yang sama,
mengikut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka Edisi Keempat, gay bermaksud lelaki
yang mempunyai tarikan seksual terhadap kaum sejenisnya[2]. Gay juga membawa pengertian
yang lebih kurang sama dengan lesbian iaitu hubungan songsang dan luar tabii,
akan tetapi gejala gay ini dipraktikkan di antara lelaki dan lelaki. Sesetengah
orang tidak biasa dengan penggunaan bahasa gay tetapi lebih biasa menggunakan
perkataan liwat.
Biseksual pula ialah
amalan persetubuhan bebas antara pasangan lelaki dan perempuan. Pasangan yang
dinyatakan di sini termasuklah pasangan yang mengamalkan persetubuhan semasa
sebelum berkahwin dan semasa sudah berkahwin juga iaitu dengan menukar pasangan
berkahwin dengan orang lain.
Sementara itu,
transgender pula membawa maksud amalan songsang untuk berkelakuan dan bersifat
bertentangan dengan jantina iaitu perempuan bersifat seperti lelaki dan lelaki
bersifat seperti perempuan. Amalan ini juga turut membawa kepada penukaran
jantina yang sememangnya dilarang oleh Islam. Islam hanya membenarkan penukaran
jantina bagi kaum khunsa iaitu kaum yang memiliki dua jantina sejak lahir lagi.
Kaum khunsa diberi hak untuk memilih jantina yang sesuai dengan mereka.
Walaupun begitu, Islam mengharamkan dan menolak sama sekali penukaran jantina
bagi yang sudah sedia lahir dalam keadaan normal.
2.2 PANDANGAN DAN
PENERIMAAN TENTANG LGBT
Budaya songsang LGBT
ini bermula dari pengaruh Barat yang telah merebak ke seluruh pelosok dunia.
Isu mengenai LGBT telah disebut di dalam al-Quran, Torah dan juga Bible. Telah
dinyatakan dengan jelas bahawa hubungan songsang iaitu hubungan sejenis dilarang
oleh Tuhan tidak kira agama mana sekalipun.
Di Malaysia, isu yang
berkaitan dengan seks bebas dikatakan berkembang setelah rakyat mengetepikan
ajaran agama. Pada mulanya, seks bebas atau pelacuran dikesan berlaku di
kawasan-kawasan pelabuhan, yang mana ketika kemasukan lebih ramai kaum imigran,
iaitu kemasukan lebih ramai kaum lelaki menyebabkan berlaku permintaan yang
tinggi ke atas wanita. Oleh itu, isu sosial seperti homoseksualiti ialah
hubungan sejenis dan bukanlah terlalu baru di negara kita. Kelompok lelaki gay
dan perempuan lesbian wujud di serata tempat dalam situasi 'kekaburan' iaitu
secara tertutup. Pada mulanya, aktiviti tersebut bergerak secara senyap, tetapi
kini ianya semakin terbuka.
Walaupun Malaysia
merupakan negara berbilang kaum dan mempunyai pelbagai agama, Islam merupakan
agama rasmi kepada negara. Islam melarang hubungan sejenis dan menjatuhkan
hukuman yang berat kepada sesiapa yang mengamalkan amalan songsang. Mahkamah
Syariah juga memainkan peranan penting dalam menangani isu LGBT. Seksyen 377
Kanun Keseksaan[3]
turut menyatakan mengenai larangan terhadap hubungan sejenis dan liwat.
Pada pandangan saya, golongan
ini sering berkempen untuk hak mereka berhubungan songsang kerana mereka
percaya bahawa hubungan sejenis yang dilakukan atas kerelaan masing-masing
merupakan hak asasi manusia. Mereka menjalankan satu kempen atas nama
Seksualiti Merdeka, di mana pengamal-pengamalnya akan berkumpul, meraikan makan
malam bersama pasangan sejenis masing-masing, melakukan apa sahaja yang
diinginkan dan seterusnya mendesak agar mereka turut disahkan pernikahannya
dari sudut undang-undang negara. Hal ini kerana, masyarakat Malaysia masih
belum menerima pernikahan pasangan sejenis, meskipun beberapa negara Barat
sudah mula memberikan pengiktirafan.
Manakala bagi
penerimaan saya terhadap LGBT ialah saya berpegang kepada Islam yang melarang
amalan homoseksual dan lesbian. Al-Quran ada menceritakan kisah nabi Lut yang
diutus oleh Allah untuk membaiki kaumnya yang mengamalkan perbuatan ini. Kaum
ini kemudiannya dimusnahkan oleh Allah taala kerana kedegilan mereka. Dalam
Islam hubungan seks hanya boleh dilakukan antara dua orang iaitu lelaki dan
wanita yang mengikat tali perkahwinan.
Selain itu, kita mesti berpegang
dengan Islam iaitu Islam tidak
membenarkan kita menuduh seseorang melakukan hubungan seks sama ada homoseksual
atau zina sekiranya tidak ada bukti. Bahkan kita disuruh untuk mengelak
dari menerima pengakuan perlakuan seks seseorang yang tidak mengikut peraturan
yang sah. Hal ini kerana Islam tidak suka hal seperti ini dihebohkan. Oleh itu
jika ada pihak yang mengaku melakukan zina ataupun homoseksual, sepatutnya kita
jangan melayan dan mempedulikannya. Kita tidak disuruh mengintip dan
mencari-cari kejadian dosa peribadi seperti itu bahkan disuruh menyembunyikan
dosa maksiat peribadi seseorang.
Selain itu, perbuatan homoseksual merupakan satu dosa tetapi menuduh
orang lain melakukan perbuatan itu juga merupakan satu dosa besar. Bahkan mencari-cari
kesalahan orang dalam maksiat peribadi antara dia dan Allah merupakan satu dosa
yang dilarang oleh agama. Oleh itu, kita tidak boleh mencari kesalahan orang
lain dengan mengintip kerana mengintip juga merupakan perkara yang dilarang. Namun jika
maksiat seperti homoseksual itu dilakukan secara terang-terangan atau terbuka,
maka bantahan terhadap maksiat itu perlu dizahirkan Demikian juga jika
kempen ke arah maksiat itu secara terbuka, maka jawapan balas juga perlu secara
terbuka. Hal ini kerana perbuatan maksiat peribadi yang terbuka mengeluarkan
maksiat itu dari daerah urusan peribadi seseorang dengan tuhannya, maka dengan
mengadakan kempen secara terbuka akan mengganggu pihak yang lain dan
persekitaran setempat. Namun, bantahan itu hendaklah dilakukan dengan kadar
kemampuan setiap pihak tanpa membawa kepada kerosakan yang lain.
Seterusnya,
penerimaan saya tentang LGBT ialah dalam masa yang sama perlu diingat bahawa LGBT
juga kadang-kala merupakan satu ujian terhadap jiwa sesetengah individu yang
mengalaminya. Golongan ini sebahagiannya tidak dapat mengawal nafsu yang tidak
sewajarnya itu yang akhirnya mereka terjatuh dalam dosa tersebut. Kita juga
mempunyai dosa dalam perkara yang lain seperti mana kita mengharapkan keampunan
Allah, demikian juga sebahagian mereka. Oleh yang demikian, tugasan kita
bersama ia membantu antara satu sama lain kembali kepada Allah dan mendapatkan
keampunan-Nya.
Seterusnya, saya berpendapat bahawa kita perlu berdakwah agar golongan
LGBT ini kembali kepada fitrah dan merupakan dakwah yang mulia. Usaha agar mereka
kembali kepada kehidupan yang normal merupakan satu ibadah dan pahala yang
besar. Dakwah itu menuntut kita mencari pendekatan yang terbaik dan sesuai
dengan keadaan mereka yang kita dakwah itu. Maka, laras bahasa yang kita guna pakai
dalam mengimbangi dakwaan mereka bahawa mereka juga mempunyai hak sebagai
manusia hendaklah berkesan dan difahami oleh generasi kini. Kita wajar
menjelaskan kepada mereka bahawa Islam menolak seruan dan amalan seks yang
songsang tersebut, namun dalam masa yang sama, Islam mengiktiraf sudut-sudut
yang lain dari segi keinsanan dan persaudaraan sesama muslim.
2.3 ISU LGBT PADA
MASA KINI
Negara Malaysia tidak
lari daripada cubaan untuk pengiktirafan hak golongan LGBT. Sebagai usaha untuk
memberi pengiktirafan dan hak sama rata kepada golongan LGBT, Gabungan NGO Hak
Asasi Manusia (Comango) telah menuntut Malaysia menerima syor-syor mereka
dalam Semakan Berkala Sejagat (UPR) tahun 2013 anjuran Majlis Hak Asasi Manusia
Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) di Geneva, Switzerland[4].
Secara ringkas tuntutan Comango berkaitan LGBT adalah seperti berikut:
1.
Menuntut supaya Malaysia menerima Hak SOGI
(Sexual Orientation & Gender Identity). Pengiktirafan orientasi seksual
LGBT sebagai hak-hak asasi manusia sejagat.
2.
Syor meminda seksyen 377A Kanun Keseksaan
berhubung jenayah liwat. Hujahan bahawa jenayah liwat merupakan undang-undang
yang tidak lagi relevan dan ketinggalan zaman (archaic).
3.
Syor agar Enakmen-enakmen Kesalahan Jenayah
Syariah dimansuhkan dan pindaan terhadap kesalahan-kesalahan jenayah syariah
dan enakmen-enakmen yang didakwa sebagai “mengganggu hak peribadi.”
Walau bagaimanapun,
syor-syor berkaitan LGBT tidak akan terhenti setakat itu kerana pusingan
Semakan Berkala Sejagat untuk Malaysia adalah dijadualkan pada Oktober 2018.
Diharapkan delegasi Malaysia ke Geneva, Switzerland kelak akan terus berusaha
mempertahankan kesucian Islam dalam menghadapi syor-syor melibatkan Hak Asasi
Manusia.
Pada 7 Disember 2017,
Australia menjadi negara yang ke 24 mengiktiraf perkahwinan sejenis. Dalam
pengundian di Parlimen, hanya 4 ahli Parlimen yang menentang. Rang
undang-undang baru Australia hanya perlu menukar perkataan “the union of a
man and a woman” atau penyatuan lelaki dan wanita kepada “the union of
two people” atau penyatuan dua manusia[5].
Perkahwinan sejenis mula diiktiraf
oleh negara-negara Barat hampir 20 tahun yang lalu. Negara Belanda adalah
negara pertama berbuat demikian pada tahun 2000 apabila Parlimen mereka
mengundi dengan nisbah yang menyokong adalah 3:1. Perundangan yang membenarkan
pasangan sejenis hak untuk berkahwin, bercerai dan mengambil anak angkat ini
dibuat hanya dengan mengubah satu ayat di dalam akta perundangan, iaitu
“Perkahwinan boleh dijalankan oleh dua orang dari berlainan atau sama jantina”.
Sweden membenarkan
perkahwinan sejenis pada tahun 2010 dan Perdana Menteri mereka, Johanna
Sigurdardottir, mengahwini pasangannya, Jonina Leosdottir, justeru menjadi
antara pasangan lesbian pertama berbuat demikian di bawah perundangan baru
tersebut. Di negara Denmark, dengan termaktubnya keizinan perkahwinan sejenis
dalam perundangan, gereja Evangelical Lutheran yang merupakan gereja rasmi
negara, diarahkan untuk membenarkan perkahwinan sejenis ini berlangsung di
gereja-gereja, walaupun paderi-paderi tidak diwajibkan menjalankan upacara
perkahwinan gay atau lesbian tersebut.
Manakala
bagi negara Malaysia pula sedang menghadapi agenda LGBT di arus perdana. Agenda membawa gaya
hidup lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) ini telah mula dibawa ke
arus perdana apabila majalah National Geographic edisi 2017 mempromosinya sebagai
trend terkini dan menyatakan lebih 70 pilihan gender boleh ‘dipilih’ oleh
masyarakat global. Pengguna Facebook mempunyai lebih 60 pilihan ‘gender’ sejak
2014. Syarikat Shell pula secara terbuka melalui FB antarabangsa mereka
mewar-warkan ‘International Coming Out Day’ yang merupakan sambutan meraikan
golongan LGBT pada 11 Oktober lepas.
Di Malaysia, sudah
beberapa kali kita melihat ada ahli Parlimen yang cuba membawa naratif songsang
ini ke tengah masyarakat. Pada 21 November lalu, Charles Santiago, Ahli
Parlimen Klang dalam Facebooknya sempena memperingati Hari Transgender pada 20
November menggesa agar badan perundangan Islam seperti JAKIM dan JAIS
memberhentikan tindakan penguatkuasaan ke atas budaya songsang dan mahu
kerajaan memansuhkan semua undang-undang dan peraturan yang dikatakan
mendiskriminasikan golongan trangender. Sebelum ini, ADUN Tanjung Bungah Teh
Yee Cheu mempengerusikan Jawatankuasa Transgender Pulau Pinang pada 17 Mei
2016.
Amalan gaya hidup LGBT
sememangnya diharamkan oleh agama Islam, apatah lagi diamalkan secara terbuka
oleh masyarakat Timur. Namun begitu, kebangkitan golongan ini dan kemunculan
NGO-NGO yang memperjuangkan isu LGBT di Malaysia seperti Pelangi Campaign, Justice
For Sisters (JFS), Komuniti Muslim Universal (KMU), Gabungan Pertubuhan Bukan
Kerajaan Malaysia (COMANGO) dan pelbagai pertubuhan lagi sedang digerakkan bagi
mencapai matlamat untuk memastikan LGBT diterima sepenuhnya di Malaysia.
Selain itu, baru-baru ini heboh di media di mana seorang individu
terpaksa meletakkan jawatannya sebagai Pegawai Akhbar kepada Menteri Belia dan
Sukan disebabkan isu 'gay'. Individu terbabit yang juga merupakan
Pengerusi Pelangi Campaign For Equality, satu Badan Bukan Kerajaan yang
memperjuangkan hak LGBT, menerima kecaman hebat sehingga dia mengambil
keputusan meletak jawatan daripada tugas berkenaan[6].
Perkara ini juga turut menjadi perbahasan kerana menentang gejala songsang LGBT
bukanlah sehingga menidakkan hak asasi mereka sebagai manusia yang harus hidup
dengan kehormatan. Hak asasi mereka terhadap pendidikan, penjagaan kesihatan
dan peluang pekerjaan masih perlu dihormati dan dipelihara.
Tambahan lagi, Mufti Perlis, Dato’ Dr. Mohd Asri Zainul Abidin atau lebih
dikenali sebagai Dr. Maza turut tampil memberi kenyataan berkaitan isu LGBT
yang dilihat kian berleluasa di Malaysia. Dalam akaun Facebook miliknya, Dr. Maza telah mengakui
bahawa fahaman LGBT yang dahulunya dianggap ganjil, kini menjadi sebahagian
daripada isu penting dan wajar dititikberatkan dan ditangani.
Terbaru isu tandas
untuk LGBT hebat diperkatakan di Malaysia. Timbalan Menteri di
Jabatan Perdana Menteri (Agama), Fuziah Salleh menurut laporan Berita Harian
disarankan menggunakan tandas orang kelainan upaya (OKU) ketika berada di
tempat awam. Langkah itu dicadangkan sebelum pertikaian mengenai isu itu
diselesaikan pihak berkaitan. Namun, saranan itu tidak
dipersetujui bekas pembaca berita popular yang juga merupakan OKU, Ras Adiba
Radzi. Perkara itu diluahkan Ras di laman Facebooknya. Ras Adiba menyatakan
pandangannya menerusi surat terbuka kepada Yang Berhormat Fuziah Salleh untuk
menyampaikan bantahannya atas saranan Fuziah itu. Menurutnya, tandas untuk OKU
adalah hak mereka dan kerap kali disalahgunakan sebelum ini. Bekas personaliti TV3 ini juga turut bertanya jika penyelidikan dibuat
sebelum cadangan itu diutarakan. Malahan Fuziah juga dipersoal jika menteri itu
prihatin dengan keadaan golongan OKU. Ras juga menuntut
permohonan maaf kepada golongan OKU di Malaysia kerana saranan dibuat itu.
Bagi menangani isu
LGBT, negeri Terengganu telah memberikan hukuman sebat kepada pasangan lesbian
yang telah ditangkap. Kedua-dua wanita itu ditangkap pada bulan April
lalu, gara-gara cuba melakukan musahaqah di dalam kereta pada pukul 1.50
tengahari di Dataran Arena Square, Dungun, Terengganu. Sebelum ini, Mahkamah
Tinggi Syariah Terengganu telah menjatuhkan hukuman denda RM3,300 dan enam
sebatan terhadap dua wanita terbabit pada 28 Ogos lalu namun terpaksa
ditangguhkan kerana masalah teknikal. Walau bagaimanapun, hukuman sebat yang
dilakukan semalam turut disaksikan kira-kira 100 orang. Hukuman enam sebatan itu yang telah dibuat oleh dua tukang sebat wanita
bertauliah dari Penjara Kajang, Selangor berjalan lancar bermula jam 10 dan
berakhir 10.16 pagi. Hukuman ini
merupakan yang pertama kali dibuat di negeri Terengganu.
Isu
terbaharu berkaitan LGBT di Malaysia iaitu Perdana Menteri Tun Dr Mahathir
Mohamad mengingatkan Suruhanjaya Hak Asasi Malaysia (Suhakam) bahawa Malaysia
tidak boleh menerima semua perkara yang dianggap sebagai hak asasi manusia oleh
Barat, termasuk perkahwinan sejenis. Beliau menegaskan sistem nilai di negara
ini tidak sama seperti sistem nilai di negara-negara Barat yang lebih bebas. Dr
Mahathir berkata konsep keluarga di negara ini masih kekal iaitu terdiri
daripada lelaki dan wanita serta anak-anak atau anak angkat, manakala
perkahwinan sejenis tidak diiktiraf sebagai keluarga.
2.4
LANGKAH ISLAM
MENERUSI AL-QURAN DAN SUNNAH MENANGANI LGBT
Homoseksual
adalah sebahagian daripada perjuangan LGBT. Islam sememangnya melarang keras
perbuatan tersebut. Terdapat nas Al-Quran yang memberi peringatan terhadap azab
yang diturunkan kepada umat terdahulu mengenai maksiat berkaitan hubungan
sejenis. Islam merupakan agama yang begitu mulia dan tinggi darjatnya. Justeru,
seseorang yang melakukan dosa dalam perkara tertentu, bukanlah bererti dia
dinafikan hak dalam perkara yang lain. Sebagai contoh dosa
berzina, atau homoseksual, atau minum arak, atau berjudi dan seumpamanya.
Dosa-dosa ini dibantahkan dan diingkari, namun diri yang melakukan dosa
tersebut tidak dinafikan haknya dalam hal-hal yang dia berhak lebh-lebih lagi
dalam kehidupan bernegara yang setiap rakyat mempunyai haknya yang tertentu.
Menurut Noor Hafizah
Haridi, Kamal Azmi Abd. Rahman dan Rosni Wazir (2016), dalam jurnal mereka
bertajuk “Metodologi Dakwah Terhadap Golongan Lesbian, Gay, Biseksual Dan
Transgender (LGBT)”, Islam secara jelas menolak LGBT dan umat Islam
memandangnya sebagai salah satu dosa besar kerana terdapat banyak dalil dari
ayat al-Quran dan hadis yang mengeji perbuatan ini. Asasnya, umat manusia ini
diciptakan oleh Allah Taala secara jelas jantinanya, lelaki dan perempuan dan
ia dijadikan secara berpasang-pasangan. Sekiranya berlaku ketidakjelasan
kelamin, ia disebut sebagai khunsa.
Dalam satu hadis
riwayat al-Bukhari, Nabi Muhammad SAW sendiri mengajar kita untuk berinteraksi
sambil bergelak ketawa dengan seorang pemabuk. Ini bererti kesalahan seseorang
itu tidak memberikan lesen semudah-mudahnya untuk orang lain memakinya. Nabi
SAW melarang mereka mencercanya kerana baginda kenal kebaikan lelaki tersebut.
Dosa tetap dosa. Namun, satu dosa tidak menjustifikasikan untuk dosa lain
dilakukan ke atas diri yang berdosa.
Selain itu, homoseksual satu dosa, namun ia tidak menjadikan pelakunya
terkeluar daripada Islam. Pengamal perbuatan ini, selagi tidak
menghalalkannya, maka dia tetap seorang Muslim yang berdosa sepertimana
pendosa-pendosa yang lain. Kadar dosa hanya diketahui oleh Allah SWT. Dosa
semata tidak membolehkan seseorang dikafirkan. Maka seperti pendosa yang lain,
keampunan Allah SWT masih terbuka untuk mereka. Sebagai Muslim, mereka ada
hak-hak sesama Muslim yang wajib ditunaikan. Hal ini seperti nasihat-menasihati,
memberi dan menjawab salam, menziarahi ketika sakit, menerima jemputan, mengiringi
jenazah dan selainnya. Demikian juga, sebagai insan tanpa mengira agama mereka
berhak mendapat bantuan ketika memerlukan seperti kecederaan, dalaman ancaman
dan seumpamanya. Ini apa yang Nabi SAW sebut tentang hak-hak sesama Muslim dan
juga hak-hak sesama manusia dalam pelbagai nas Al-Quran dan hadis.
Seterusnya, amalan seks sesama jenis tetap ditolak oleh kerana ia
menyalahi hukum hakam sebagai seorang manusia. Tuhan telah
menciptakan lelaki dan wanita, maka melalui perhubungan seks kedua-dua jantina
ini manusia membiak dan berkembang secara fizikal dan emosi. Seks sesama jenis
merosakkan fitrah yang Tuhan ciptakan manusia. Ia merosakkan rohani dan jasmani
insan sama seperti seks sesama mahram (incest), ataupun manusia dengan
haiwan. Jika seks sesama jenis diiktiraf atas asas hak asasi, maka seks sesama
mahram (incest), seks dengan isteri orang lain, seks dengan haiwan dan
seumpamanya dengannya juga nanti akan diiktiraf atas asas yang sama. Islam
sebagai agama fitrah tidak mungkin mengiktiraf hal ini semua bahkan menolaknya
dan menganggapnya keji.
Ajaran
Islam sentiasa memberikan harapan untuk manusia kembali kepada Allah dengan
penuh cinta dan taubat sebagai langkah menangani persoalan ini. Agama ini tidak
menjadikan manusia putus asa sebaliknya sentiasa memberikan harapan dan sinar
ke arah yang lebih baik. Golongan LGBT sama seperti kita semua, di hadapan
terbentang luas pintu untuk kembali kepada Tuhan Yang Maha Penyayang. Golongan LGBT tidak sepatutnya disingkirkan sebaliknya dibantu untuk
mendekatkan mereka kepada ajaran agama Islam yang sebenar.
Tuntasnya, perbuatan
LGBT adalah haram di sisi Islam. Isu LGBT yang membawa kepada fahaman dan
budaya songsang adalah berlawanan dengan arus sistem agama, kemanusiaan dan
kekeluargaan. Perlakuan LGBT ini adalah perlakuan yang songsang yang ditolak
sama sekali oleh semua agama samawi.
2.5 LGBT DARI ASPEK
PERUNDANGAN DI MALAYSIA DAN GLOBAL
Walaupun tidak
menggunakan nama LGBT secara spesifik, gerakan menyokong agenda LGBT ini telah
lama bermula dengan sejarah yang cukup panjang dan perkembangan dari semasa ke
semasa. Sekitar abad ke-18 dan abad ke-19 di Eropah, hubungan homoseksual
adalah dianggap sebagai satu kesalahan jenayah yang serius dan dianggap sebagai
perbuatan yang tidak bermoral di sisi masyarakat.
Di
Malaysia, tiada peruntukan perundangan yang spesifik terhadap gerakan LGBT
secara khusus. Namun perbuatan homoseksual dan perlakuan seksual di luar tabii
adalah merupakan satu kesalahan berdasarkan sistem perundangan di Malaysia. Merujuk
kepada undang-undang Jenayah Sivil, Seksyen 377B Kanun Keseksaan memperuntukkan
bahawa “Sesiapa yang melakukan hubungan seks luar tabii secara sukarela, akan
dihukum penjara maksima 20 tahun, termasuk sebatan”. Undang-undang di Malaysia setakat ini
memperuntukkan sebatan dan penjara tidak melebihi 20 tahun untuk Akta
Homoseksual melibatkan lelaki dan perempuan. Undang-undang Malaysia mengenai
homoseksualiti terkandung dalam Seksyen 377 Kanun Keseksaan[7].
Menurut seksyen 377A, iaitu persetubuhan yang bertentangan dengan aturan
tabii sama ada melalui mulut atau dubur, hukuman ialah penjara sehingga 20
tahun dan boleh juga dikenakan sebat. Dalam Seksyen 377B, berbunyi barang siapa
dengan sengaja melakukan persetubuhan yang bertentangan dengan aturan tabii
hendaklah diseksa dengan penjara selama tempoh yang boleh sampai 20 tahun, dan
bolehlah juga dikenakan sebat.
Manakala,
dalam seksyen 377C, pula berbunyi barang siapa dengan sengaja melakukan
persetubuhan yang bertentangan dengan aturan tabii ke atas seseorang lain tanpa
kerelaannya, atau bertentangan dengan kemahuannya atau dengan meletakkan orang
lain dalam ketakutan mati atau cedera kepada orang itu atau kepada mana-mana
orang lain, hendaklah diseksa dengan penjara selama tempoh tidak kurang dari
lima tahun dan tidak lebih dari 20 tahun, dan bolehlah juga dikenakan sebat. Seterusnya,
dalam seksyen 377D, iaitu melanggar kesopanan dengan melakukan kelucahan
melampau, hukuman yang boleh dikenakan ialah penjara sehingga dua tahun.
Selanjutnya,
bagi kesalahan yang melibatkan orang Islam, Akta Kesalahan Jenayah Syariah
(Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997 memperuntukkan kesalahan-kesalahan yang
berkaitan perlakuan LGBT. Antara kesalahan jenayah syariah di Wilayah
Persekutuan yang melibatkan LGBT adalah seperti berikut:
i.
Seksyen 25 - perbuatan
liwat
ii.
Seksyen 26 -
perbuatan Musahaqah (melakukan hubungan sejenis antara perempuan dengan
perempuan).
iii.
Seksyen 28 - perbuatan
orang lelaki yang memakai pakaian perempuan dan berlagak seperti perempuan di
mana-mana tempat awam atas tujuan tidak bermoral
Satu kes yang popular yang melibatkan
undang-undang sodomi ialah kes yang melibatkan Dato’Seri Anwar Ibrahim. Pada
tahun 1998, Dato’ Seri Anwar telah dipenjarakan di bawah tuduhan sodomi dan
korupsi. Beliau dijatuhkan hukuman penjara selama 15 tahun yang mana keputusan
ini telah ditolak pada tahun 2004. Walau bagaimanapun, beliau mengambil masa
lebih kurang 4 tahun sebelum kembali ke dunia politik. Pada tahun 2008,
Dato’Seri Anwar sekali lagi ditahan di bawah tuduhan serangan seksual.
Pendakwaraya pada mulanya menuduh beliau di bawah Seksyen 377 Kanun Keseksaan.
Namun begitu, United Nation of Human Right
Council menyatakan bahawa undang-undang sodomi ini harus dimansuhkan kerana ia
menjadikan seseorang individu penjenayah disebabkan penjalinan hubungan seksual
luar tabii dengan persetujuan kedua-dua pihak.
Malaysia merupakan antara 41 negara
Commonwealth yang masih mengguna pakai undang-undang untuk menyekat
homoseksualiti. Malaysia Information
Department juga telah melarang sama sekali apa-apa saja siaran televisyen
yang menunjukkan dan mengandungi watak gay.
Di England
khususnya, terdapat undang-undang yang menghukum perlakuan homoseksual dan
perundangan ini berubah mengikut zaman. Pada awalnya, undang-undang Buggery Act
1533, ketika zaman Raja Henry VIII memperuntukkan kesalahan homoseksual boleh
dihukum bunuh. Perundangan telah diubah dengan Offences Against The Person Act
1861 yang memperuntukkan kesalahan homoseksual kepada penjara seumur hidup.
Seterusnya, hukuman ini lebih ringan melalui Seksyen 11 Criminal Law Amendment
Act 1885 yang memperuntukkan hukuman penjara tidak melebihi dua tahun bagi
kesalahan lelaki melakukan kelucahan melampau gross (indecency). Akhirnya
Sexual Offences Act 1967 telah memansuhkan kesalahan jenayah homoseksual di
antara lelaki yang telah mencapai umur 21 tahun. Hal ini jelas menunjukkan
bahawa negara Barat pada mulanya tidak menerima perbuatan homoseksual dan
perlakuan berkaitan LGBT. Namun secara perlahan, masyarakat Barat tidak menolak
perbuatan homoseksual mula menerimanya sebahagian daripada hak individu.
Seterusnya,
pengiktirafan perkahwinan sejenis merupakan salah satu daripada agenda golongan
LGBT. Walaupun hampir semua agama tidak mengiktiraf perkahwinan sejenis,
sedikit demi sedikit pelbagai negara mula mengiktiraf perkahwinan sejenis. Belanda
adalah negara pertama yang membenarkan perkahwinan sejenis pada tahun 2001.
Setakat 2014, perkahwinan sesama jenis juga diiktiraf di Sweden, Argentina,
Belgium, Kanada, Iceland, Norway, Afrika Selatan, Sepanyol, Portugal, Denmark,
Uruguay, Brazil, Perancis, New Zealand, Mexico dan Israel (walaupun tidak
dilakukan di sana), bersama-sama dengan dua puluh lima buah negeri di Amerika
Syarikat.
Baru-baru
ini, golongan LGBT telah mendapat kejayaan besar dengan keputusan Mahkamah
berkenaan perkahwinan sejenis di Amerika Syarikat. Dalam kes yang dikenali
sebagai kes Obergefell v. Hodges, Aktivis LGBT, John Arthur telah berkahwin
dengan pasangan sejenis James Obergefell di Maryland, Amerika. Dalam satu
tempoh kemudian, John Arthur telah meninggal dunia akibat penyakit ALS. James
Obergefell memfailkan permohonan untuk mendapatkan pengesahan supaya beliau
dinamakan sebagai waris dalam Sijil Mati John Arthur. Namun Pendaftar di negeri
Ohio tidak dapat meluluskannya kerana Pejabat Penasihat Undang-Undang negeri
Ohio mengumumkan rancangan meneruskan larangan perkahwinan sejenis di Ohio,
Amerika. Pada 26 Jun 2015, Mahkamah dengan majoriti 5-4 memutuskan bahawa
berdasarkan Pindaan Keempat Belas (Fourteenth
Amendment) semua negeri di Amerika Syarikat diarahkan untuk membenarkan
perkahwinan sejenis dan mengiktiraf perkahwinan sejenis yang dijalankan di
negeri lain.
3.0 KESIMPULAN
Melihat bahawa negara
kita, Malaysia yang terdiri daripada majoriti populariti umat Islam, maka
budaya LGBT ini haruslah disekat. Budaya ini dapat disekatkan dengan mewujudkan
mekanisme dan pelan perancangan yang rapi bagi memulihkan golongan LGBT ini.
Bantuan dari segi kaunseling, psikologi dan perubatan secara percuma juga dapat
membantu dalam penyekatan budaya ini.
Berdasarkan rujukan
dari sumber-sumber di atas, adalah dapat difahami bahawa gerakan LGBT ini
merupakan satu gerakan terancang yang agendanya semakin diterima masyarakat
dunia. Pada mulanya perbuatan homoseksual dikenakan hukuman yang cukup berat
namun beransur-ansur hukuman tersebut diringankan dan akhirnya diiktiraf
sebagai hak asasi manusia. Tidak cukup dengan itu, perkahwinan sejenis mula
diterima oleh dunia dan akhirnya negara maju seperti Amerika Syarikat telah
mengiktiraf perkahwinan sejenis berdasarkan keputusan Mahkamah Agung (Supreme
Court).
Walaupun secara
prinsipnya perlakuan LGBT tidak dapat diterima berdasarkan panduan daripada
al-Quran dan al-Hadis, undang-undang serta norma budaya masyarakat Malaysia,
namun ia tidak menafikan hak golongan ini untuk dibimbing dan dinasihati.
Pendekatan ini adalah selaras dengan prinsip dakwah dalam Islam agar memberi
peluang kepada mereka yang melakukan dosa dan maksiat untuk memperbaiki diri
dan mendapatkan pengampunan Allah.
RUJUKAN
Noor Hafizah Haridi,
Kamal Azmi Abd. Rahman dan Rosni Wazir. (2016). Metodologi Dakwah Terhadap Golongan Lesbian, Gay, Biseksual Dan
Transgender (LGBT).
Dimuat turun daripada
Dimuat turun daripada
Dimuat turun daripada
Dimuat turun daripada
Dimuat turun daripada
Dimuat turun daripada
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=0922&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=ot_03.htm
[1] Akta 574
[3] Dimuat turun dariapada http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=0922&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=ot_03.htm
[7]Seksyen 377 Kanun Keseksaan
Ulasan
Catat Ulasan